Truck & Business » Renault Maxity Électrique
Renault Trucks a francouzská pošta pokračují ve svém úsilí v oblasti udržitelného rozvoje a připravily do zkušebního provozu elektrické vozidlo vybavené palivovým článkem na bázi vodíku. Dojezd typu Maxity Électrique o hmotnosti 4,5 tuny se tak podstatně zvýší a po dobu jednoho roku absolvuje test v reálných podmínkách.
Renault Trucks ve spolupráci s francouzskou poštou testuje zmíněný typ užitkového vozidla. Palivový článek vyvinutý společností Symbio FCell umožňuje zdvojnásobení délky dojezdu vozidla. Rok trvající test umožní společnosti Renault Trucks ověřit si potenciál vodíkové technologie v reálných podmínkách provozu. ,,Vozidlo nevydává žádný obtížný hluk a nevypouští nic jiného než vodní páru; délka dojezdu 200 kilometrů z něj činí ideální nástroj pro každodenní rozvoz zboží v městském a příměstském prostředí," vysvětluje Karine Forien, ředitelka strategie v oblasti energetické efektivity Renault Trucks.
Pro francouzskou poštu, která v současnosti provozuje velkou flotilu elektrických vozidel, je tento zkušební provoz dalším z řady již realizovaných projektů zaměřených na prodlužování jízdního dosahu jejích vozidel. Téměř před rokem pošta v rámci sběru a rozvozu dopisů a balíků poštovními doručovateli ve Franche-Comté testovala vlastní vozidla poháněná vodíkem. ,,Vodík se dnes jeví jako efektivní řešení pro rozšíření možností na náročnějších trzích a prodloužení dojezdu elektrických vozidel. Obecněji vzato je vývoj v oblasti ukládání energie pomocí vodíku taktéž nepostradatelným prvkem procesu změn ve způsobu získávání a využívání energie," vysvětluje Fréderic Delaval, technický ředitel divize Služby-pošta-balíky.
Renault Trucks připravil svůj typ Maxity Électrique na instalaci palivového článku, který byl vyvinut a integrován do vozidla ve spolupráci se společností Symbio FCell. Díky energii dodávané palivovým článkem se tak průměrný dojezd Maxity Élecitrique o délce zhruba 100 kilometrů prodloužil o dalších 100 kilometrů. ,,Elektromotor je při jízdě napájen dvěma komplementárními zdroji energie. Palivový článek umožňuje dosáhnout maximálního výkonu 20 kW, zatímco další potřebnou energii dodávají baterie. V případě potřeby umožňuje palivový článek dobití baterií," upřesňuje, Christophe Vacquier, manažer projektu. Teplo vyvíjené článkem je využíváno k vytápění kabiny, čímž byla omezena spotřeba energie z baterií, a tím prodloužena jejich životnost.
Více T&b 1/2015