Truck & Business » Expert Talk » O problémech mezinárodní kamionové dopravy současnosti
Doc. JUDr. Ing. Radek Novák, CSc.
vedoucí katedry logistiky, Fakulta podnikohospodářská Vysoké školy ekonomické v Praze
Co považujete pro české dopravce v současné MKD za největší problém?
Myslím, že se nedá říci, který ze současných problémů je ten nejzávažnější – těch opravdu významných je, bohužel, nyní hned několik. Podle mne je velmi vážným a všestranně iritujícím problémem snaha o zavádění tzv. minimální mzdy v SRN, Francii a Rakousku (a uvažují o něm ale i některé další státy z původní EU). Je to bezprecedentní diskriminace našich dopravců popírající i základní principy spolupráce, resp. samotné koexistence států v rámci EU. Je správné, že sdružení dopravců nejen „nových“ států EU, ale i některých dalších, zde zvolily společnou obranu. Dále je to kulminace již chronického nedostatku řidičů (všimněte si, že neříkám „dobrých řidičů“). Podstatná je též otázka budoucnosti mýtného systému v ČR. A propos: Manévr s administrativním rozšířením dálnic v ČR mne opravdu rozesmál – i když dost křečovitě… Pro většinu dopravců MKD lze předpokládat i významné finanční dopady související s budoucím omezením devizových intervencí ČNB.
Jak podle Vás dopadne zavádění tzv. minimálních mezd v dopravě?
Ano, správně říkáte „v dopravě“ – i když v MKD ty dopady budou jasně majoritní. Pevně doufám, že to bude nějaký pro nás přijatelný kompromis (konkrétně bych považoval za přijatelné, že v kabotážních přepravách by mohla být minimální mzda uplatňována). Když už by ale v nějaké formě k zavedení minimální mzdy došlo – měla by Unie stanovit jednotná pravidla, jak toto bude ve státech EU realizováno. Národní pravidla jednotlivých států pro minimální mzdu – to je katastrofa. Myslím, že ani zde neplní EU, resp. její orgány, svoji funkci. Nutno si především uvědomit, že doprava je tzv. komplementární služba doprovázející obchod hmotným zbožím.
Tato „komplementární služba“ se ovšem neděje jen na silnici. Můžete tento pojem rozvést?
Doprava je např. v případě našeho exportu jeho nedílná součást. Exportuje-li prodávající kupujícímu nějaké hmotné zboží např. na dodací paritě Ex works, pak i cena za dopravu je součástí celkové ceny obchodního kontraktu. Má se tedy zkoumat a upravovat také cena zboží vyrobeného v ČR např. německou firmou, která zde vyrobené zboží vyváží do SRN? To by totiž znamenalo, že i naši zaměstnanci takové německé firmy ležící v ČR by měli mít minimální mzdu platnou v SRN – když ji má mít náš řidič pracující u českého dopravce, který takové zboží do SRN poveze.
Chystá se novelizace zákona č. 111/1994 Sb. Přinese v oblasti silniční nákladní dopravy nějaké zásadní novinky?
Ano, 19. prosince 2016 schválila vláda ČR návrh novelizace. Pro oblast vnitrostátní silniční nákladní dopravy by přijetí novely bylo velmi pozitivní. Součástí novelizace je totiž zavedení obsahu pro vnitrostátní silniční dopravu použitelných ustanovení Úmluvy CMR, do našeho národního práva. Tím by se de facto dosáhlo završení dlouholeté snahy řady našich subjektů o sjednocení pravidel pro přepravní smlouvu ve vnitrostátní silniční nákladní dopravě a v MKD.