Truck & Business » Expert Talk » O LNG a jeho perspektivách v Česku
Ing. Filip Dostál
Head of Business Development, GasNet, s.r.o.
Můžete v úvodu představit společnost GasNet?
GasNet je provozovatel největší plynárenské distribuční soustavy v České republice. Zajišťujeme spolehlivé a bezpečné dodávky zemního plynu pro více než 2,3 miliónu zákazníků. Máme v tuzemsku zhruba 85% podíl na distribuci zemního plynu a spravujeme 65 tisíc kilometrů plynovodů ve všech regionech České republiky kromě Prahy a Jihočeského kraje.
Setkali jsme se u příležitosti uvedení prvního nákladního vozidla Volvo na zemní plyn společností Helicar, s níž GasNet spolupracuje na realizaci tohoto projektu. Jak hodnotíte jako dodavatel čerpací technologie dosavadní výsledky?
Především oceňujeme samotné rozhodnutí vedení společnosti Helicar, které udělalo první zásadní krok k čistější logistice právě pořízením vozu na LNG. Být mezi prvními, kteří zavádějí nové technologie do reálného provozu, není snadné. Jedná se však z našeho pohledu o nevyhnutelný vývoj směrem k alternativním palivům, a tedy ke snižování emisí z nákladní dopravy. Je předčasné hodnotit po tak krátké době provoz tohoto konkrétního vozu. Víme však, že námi dodané čerpací zařízení funguje zcela bezproblémově, umožňuje natankování plné nádrže LNG v požadované teplotě a tlaku, tedy okolo 3 barů, což je pro perfektní chod motoru nezbytné. Zajistili jsme také proškolení všech zúčastněných, a to jak z pohledu bezpečné manipulace se zařízením, tak rychlého natankování LNG do nádrže vozu.
Volvo a další dominantní výrobci vozidel kategorie N3 vidí budoucnost ekologické nákladní dopravy právě v tekutém zemním plynu. Jaké jsou jeho současné zdroje a hlavní přednosti oproti CNG?
LNG se do Evropy dováží lodní přepravou ze zemí jako Katar, USA, Rusko, ale také Alžírsko. Do vnitrozemí je LNG převáženo pomocí kryogenních cisteren silniční dopravou, nebo v kontejnerech po železnici. Pokud porovnáme CNG a LNG v nákladní dopravě, rozhodujícím rozdílem je dojezdová vzdálenost. Zatímco u CNG je řeč o 400 km, vozy na LNG umožňují dojezd až 1600 km, což je zejména pro dálkovou mezinárodní přepravu nutné kritérium pro úspěšné zavedení LNG do praxe.
Dá se očekávat příznivý vývoj ve výstavbě nových stanic? (Jedna v České republice rozhodně nestačí.)
Z pohledu výstavby čerpacích stanic LNG Česká republika zaostává, a to nejen vůči zemím západní Evropy, ale již také ve srovnání se sousedním Polskem. Situace se zcela jistě brzy změní díky dotačnímu programu ministerstva dopravy. Ten podpořil výstavbu prvních stanic, které zahájí provoz již v letech 2021–2022. V Národním akčním plánu čisté mobility se však počítá s 30 čerpacími stanicemi na LNG do roku 2030.
Nejsou obavy, že se bude cena tekutého zemního plynu zvyšovat?
Cena LNG je vázána na cenu zemního plynu. Aktuální vývoj cen obou těchto komodit je na světovém trhu pro konečné spotřebitele velmi příznivý a nemáme důvod očekávat, že by se to mělo v dohledné době měnit. V našich plánech počítáme s dlouhodobou finanční úsporou pro dopravní společnosti na minimální úrovni 20 % oproti naftě.