Truck & Business » Expert Talk » Kombinovaná doprava v praxi
Josef Melzer, jednatel společnosti M+L logistik
jednatel společnosti M+L logistik
Můžete, prosím, připomenout začátky činnosti společnosti M+L logistik?
První naše kroky v oblasti dopravy se datují od roku 1991. To byl úplný začátek, tehdy jsme začínali pod názvem Dopravní konsorcium M+L. Vytvořili jsme sdružení dvou fyzických osob. V roce 1992 jsme toto sdružení převedli na právnickou osobu M+L Logistik. Začátky byly velmi bouřlivé, tak jako tehdejší doba, ale bylo nám tehdy o nějakých 22 let méně a užívali jsme si nabyté svobody a možnosti podnikat. První dopravní počiny byly v rámci tuzemské dopravy se skromným zázemím a technikou. Jak šel čas, přibývala zahraniční doprava a s ní první zahraniční kamiony. Od roku 1996 pravidelně narůstal objem zakázek, zaměstnanců a samozřejmě i starostí. Dalším milníkem byl samozřejmě vstup naší země do EU. Ovšem již před tímto datem jsme se začali orientovat i na kombinovanou dopravu, což vyvrcholilo v roce 2008, kdy jsme vedle M+L Logistik založili společnost UPLINE CZ s cílem rozvoje kontinentální kombinované dopravy. M+L Logistik dnes disponuje 150 vozidly a má na 200 zaměstnanců. Společnost UPLINE CZ disponuje cca 250 jednotkami pro kombinovanou dopravu a zaměstnává 20 lidí.
Z vašich vystoupení na různých fórech vyplývá, že kombinovanou dopravu jako postupný vývoj v rámci dopravní strategie. Jaké by mohlo být podle vás rozložení evropské dopravy v roce 2020?
Ano, kombinovanou dopravu nelze brát jako nějaký revoluční prvek, ani jako nějaký spásný nápad. Ostatně pozemní doprava jako celek není nikterak revoluční obor, když uvážíme, že největší revoluční objev je starý více než 7 tisíc let, kdy se objevilo kolo a to dalo vše do pohybu. Od té doby to trochu pozměňujeme. Koně vystřídala pára a spalovací motory. Poslední dobou mě to spíše připadá jako souboj politiků ve jménu nějaké pseudo-křížové výpravy proti silniční dopravě. Někomu se to může jevit jako snaha o podporu kombinované dopravy, ale to je hrubý omyl. Oba mody, jak silnice, tak železnice, mají své místo a v kombinované dopravě se bytostně potřebují. Ale co je důležitější, že zákazník určuje, kterou službu potřebuje, a toto je třeba respektovat. Proto je pro nás kombinovaná doprava jako alternativa s jasnou specifikací pro určitý typ klientů a zboží. Naším úkolem není být revolucionářem dopravy, ale rozvíjet alternativu. V rozložení dopravy v 2020, který není již tak daleko, se toho příliš mnoho nezmění. Byl bych velice rád za jednotnou Evropskou dopravní politiku bez populistických a nereálných slibů typu: převedeme 35 procent na železnici nebo „vodu“. Plně by postačila liberalizace železnice, dokončení interoperability, a to jak na železnici, tak u mýtných silničních systémů. Měli bychom se naučit stavět dopravní infrastrukturu s parametry odpovídajícími dnešní době.
Jaké jsou nutné předpoklady pro zavedení a fungování kombinované kontinentální dopravy?
První podmínka je neutralita železničního dopravce. Neutralita se týká i terminálů pro překládku ze silnice na železnici a zpět. To znamená, že zákazník má nediskriminační přístup na obě infrastruktury, jak silniční, tak železniční. Provozovatel kombinované dopravy musí disponovat dostatečným počtem jednotek pro kombinovanou dopravu včetně výkonného systému zajištění silniční dopravy první a poslední míle. V celém řetězci nelze opomenout zákazníka a zboží, tj. musí být vysoká koncentrace objemu zboží pro jednotlivé linky KD v rámci výchozích a cílových terminálů. V neposlední míře také odvaha, finance a trpělivost.