Truck & Business » Expert Talk » Autonomní doprava
Doc. Ing. Zdeněk Říha Ph.D., Ústav logistiky a managementu dopravy, ČVUT - Fakulta dopravní
Ve vašem vystoupení na konferenci „Kamiony bez řidičů, doprava bez dopravců?“ jste se věnoval sdílení vozidel, které by mohlo kupř. zvýšit povědomí elektromobility. Jsou již známy výsledky působení carsharingu na zájem o elektrická vozidla?
Sdílená doprava nyní zažívá obrovskou expanzi především díky rozvoji informačních technologií – cca posledních 10 let. Známé jsou především platformy Blablacar nebo UBER. Bude také velmi zajímavé sledovat, kterým směrem se nabídka sdílených služeb bude ubírat a jak se s nimi společnost vypořádá. V mnoha ohledech sdílená ekonomika může konkurovat již stávajícím službám (např. taxi), v některých případech je požadována její silná regulace, to se asi nejvíce týká služby UBER. V tomto případě je zjevné, že oblast taxislužby projde změnou, kterou regulace ze strany měst nebo státu pouze oddálí, ale nezastaví. To se může odrazit i ve využití elektromobilů, které jsou zatím pro drtivou většinu obyvatel České republiky cenově nedostupné. Obě technologie (carsharing a elektromobilita) mají nepochybně potenciál a jejich kombinace může znamenat významnou synergii. Nicméně především u elektromobilů jsem velice opatrný, zda to jednou bude tento způsob pohonu, který nahradí produkty z fosilních paliv. Elektromobilní carsharing nicméně už teď nabízejí společnosti Car4Way nebo Re.volt a je velká otázka, jak velký úspěch tyto služby budou mít. Sdílená ekonomika ale může zefektivnit i nákladní dopravu a vést k vyššímu vytížení vozidel, dnes se prosazují zajímavé aplikace, jejichž cílem je celý proces od podání objednávky až po dodání zboží maximálně automatizovat a využít pro menší přepravy volný ložní prostor. Z těchto aplikací lze jmenovat např. Cargomatic, Convoy, v českém prostředí třeba zajímavý start-up ShipVio.
Dnes se na všech úrovních velmi často diskutuje i o samořiditelných vozidlech. Domníváte se, že patří rovněž mezi reálné projekty budoucnosti? Kdy se podle Vás objeví první autonomní vozidla v reálném provozu a co nejvíce brání podle vás jejich zavedení?
Určitě jsou to projekty budoucnosti, otázkou je, jak vzdálené? Je nutné říct, že auta s určitým stupněm autonomie jezdí, mediálně známé jsou například díky nehodám, které způsobily, v některých městech byly zkoušeny malé autonomní autobusy. Nicméně je toho ještě spousta, co se musí stát, abychom se s nimi mohli běžně potkávat. Technologie se musí ještě více zdokonalit, musí se přizpůsobit příslušná legislativa a samozřejmě nejde o levnou záležitost. V nákladní dopravě se už začíná zkoušet tzv. platooning, tedy koordinovaná jízda kamionů v konvoji. Stále ale platí - a legislativně to ani jinak není možné – že ve vozidlech musí být přítomen řidič, který je kdykoli schopen do jízdy dopravního prostředku zasáhnout. Doba, kdy se s autonomními vozy budeme běžně potkávat, je tak ještě daleko. Odhady mluví o 10 – 20 letech. Ve vzdálenější budoucnosti pak možná není úplná scifi, že se všechny technologie propojí a mobilita ve městech bude zajištěna autonomními, sdílenými a alespoň lokálně bezemisními dopravními prostředky.