Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » Zemní plyn místo nafty
Konferenční centrum Ipsos Tambor v centru Prahy bylo 9. dubna zadáno pro šest desítek účastníků semináře nazvaného Zemní plyn v dopravě – řešení pro zdravější města. Z probíraných témat alespoň některá: Renáta Hošťálková z Ministerstva životního...
Konferenční centrum Ipsos Tambor v centru Prahy bylo 9. dubna zadáno pro šest desítek účastníků semináře nazvaného Zemní plyn v dopravě – řešení pro zdravější města. Z probíraných témat alespoň některá:
Renáta Hošťálková z Ministerstva životního prostředí ČR prezentovala výsledky modelové studie ekologizace hromadné dopravy v Praze. Ladislav Božek z odboru veřejné dopravy Ministerstva dopravy ČR připomněl ve svém krátkém vystoupení program na obnovu vozidel veřejné linkové dopravy pro rok 2008 a 2009, zatímco Petr Štěpánek – radní HMP pro životní prostředí poukázal na význam obslužných městských vozidel poháněných CNG zejména v souvislosti s malou podporou těchto drahých ekologických vozidel, na jejichž dalším zdokonalování je třeba pracovat. Václav Holovčák – generální manažer společnosti Bonett Bohemia pohovořil o komplexním a efektivním řešení CNG pro autobusy městské hromadné dopravy (MHD).
Zemní plyn jako pohonná hmota má velký potenciál. V současné době jsou nastaveny dlouhodobě velmi výhodné podmínky pro jeho rozšíření. Nejedná se o specifickou situaci v ČR, ale o celkový trend nastolený v EU. V ČR jezdí 213 CNG autobusů. Jejich počet se stále zvyšuje. Autobusy s pohonem CNG jsou obvykle zhruba o 1 milion korun dražší oproti naftové verzi, tyto vícenáklady jsou však pokryty dotacemi z Ministerstva dopravy ČR ve výši až 900 tisíc korun podle délky a příspěvkem od plynárenských společností ve výši 200 tisíc korun. Podle výsledků některých studií vykazují autobusy využívající zemní plyn nižší provozní náklady než autobusy s klasickým pohonem. Kupř. úspora nákladů na palivo, podle výsledků Dopravního podniku města Brna, činí průměrně 3,48 Kč na km. Autobusy na zemní plyn ujedou ročně 50 000 km.
„Další možností snížení provozních nákladů je zvýšená životnost motorů. Rovněž je potřeba konstatovat, že CNG je pohonnou hmotou, kterou nelze odcizit, což může být rovněž významná skutečnost snižující náklady na provoz CNG autobusů,“ konstatuje Markéta Schauhuberová, manažerka obchodu České plynárenské unie.
„Z důvodů zlepšení životního prostředí v obcích a ve městech lze doporučit všeobecnou podporu při pořízení či obnově vozových parků plynovými autobusy. Obce či regiony také mohou uplatnit požadavek na provozování ekologických autobusů s nízkými emisemi v rámci výběrového řízení či uzavírání smluv na obstarávání dopravní obslužnosti, resp. na provozování městské hromadné dopravy,“ dodává.
Více o této problematice v květnovém čísle magazínu Truck & business.
Na fotografii Václav Holovčák – generální manažer společnosti Bonett Bohemia