Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » Zelení chtějí brzdit českou ekonomiku (TZ Česmad)
Vicepremiér, ministr životního prostředí a předseda Strany Zelených Martin Bursík ve svém prohlášení nejen zpochybňuje jednání předsedy Vlády České republiky Mirka Topolánka s dopravci, u kterého nebyl, ale také uvádí nepravdivá a zavádějící fakta....
Vicepremiér, ministr životního prostředí a předseda Strany Zelených Martin Bursík ve svém prohlášení nejen zpochybňuje jednání předsedy Vlády České republiky Mirka Topolánka s dopravci, u kterého nebyl, ale také uvádí nepravdivá a zavádějící fakta. Jednání ministra Bursíka, potažmo celé Strany Zelených, tak lze označit za snahu destabilizovat základní pilíř české ekonomiky - dopravu. Otázkou zůstává, zda tak činí jen v důsledku neznalosti problému, nebo jej k tomuto kroku vedou jiné pohnutky. Jisté je, že za rukojmí si bere všechny obyvatele České republiky, respektive českou ekonomiku.
„Pan ministr Bursík říká, že na návrhu řešení otázky nákladní automobilové dopravy spolupracuje s ministerstvem dopravy již rok a půl. Je tedy zvláštní, že studie, která je pro toto řešení zásadní, byla vypracována teprve před týdnem a to za rekordních několik dní,“ říká k prohlášení ministra Bursíka Martina Špryňar, generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA. „Nepřekvapuje mne proto, že tato studie neobsahuje po formální ani obsahové stránce relevantní údaje, ale že dokonce uvádí údaje nepravdivé. Rád se s panem ministrem setkám a seznámím ho s výsledky statistik Policie České republiky o nehodovosti, stejně jako se situací dopravců. Věřím, že pod tíhou skutečných a pravdivých argumentů přestane používat nesmyslné mýty o bezpečnosti a nehodovosti k získání bodů ve vnitrostranickém boji,“ dodává Martin Špryňar dále.
Krok Martina Bursíka přitom dopravci považují za politické zneužití celé situace. „Ministr Bursík si bere jako rukojmí své politické kariéry nejen dopravce, ale všechny obyvatele České republiky a českou ekonomiku,“ říká generální tajemník ČESMAD BOHEMIA.
Je přitom třeba podotknout, že premiér Topolánek se s dopravci naopak dohodl, že problematika nákladní dopravy se bude řešit na základě objektivních analýz a podkladů. Schůzka se navíc netýkala jen zmiňovaných zákazů, ale celkového systematického řešení oblasti nákladní dopravy v České republice.
V čem, mimo jiné, ministr Bursík nemá pravdu?
LEŽ: Analýzy podle Bursíka ukázaly, že 40 procent mrtvých na silnicích jsou z pátku a nedělního odpoledne. Podle původního návrhu měly být jízdy omezeny po celý rok v pátek od 15:00 do 20:00 a v neděli od 13:00 do 22:00. (zdroj: ČTK, Bursík kvůli kamionům hrozí odchodem zelených z vlády, 15.07.2008, 16:13)
PRAVDA: V případě zákazů jízdy je nutné analyzovat data pro vozidla nad 7,5 tuny, kterých se zákaz týká, se zvláštním zřetelem na dálnice a silnice I. třídy, na kterých zákaz platí.
Data o nehodovosti nákladních vozidel za rok 2007
Jinými slovy vozidla, kterých se týkají zákazy jízdy, se v roce 2007 podílela „pouze“ na 6,5 % nehod a 5,6 % úmrtích. Každá nehoda a úmrtí na silnicích jsou tragické, ale nemaťme veřejnost, že zákazem jízdy vyřeším problém nehodovosti a fatalit v České republice. S touto logikou bychom spíše měli zakázat jízdu nákladních vozidel do 3,5 t, které navíc mají velmi nepříznivé meziroční srovnání, oproti vozidlům nad 7,5 t, u kterých došlo ve srovnání s rokem 2006 k poklesu.
Nicméně, pro objektivitu, je třeba se blíže podívat na kategorii nákladních vozidel nad 7,5 t, jejichž omezením chce vláda řešit nehodovost zejména v pátek a celoročně na dálnicích a silnicích I. třídy.
Počet nehod a usmrcených způsobených vozidly nad 7,5 t za celý rok 2007
|
Počet nehod
|
Počet usmrcených
|
dálnice
|
660
|
8
|
silnice I. třídy
|
2 767
|
28
|