Zákazy jízd: dopady a argumenty
pátek, 28. března 2008
(Tisková zpráva Česmad Bohemia) Pracovní skupina pro rozšíření zákazů jízdy se pod vedením náměstka ministra dopravy Petra Šlegra sešla v roce 2007 celkem třikrát. Zúčastnění experti se shodli na nutnosti analyzovat:
data o nehodovosti...
(Tisková zpráva Česmad Bohemia) Pracovní skupina pro rozšíření zákazů jízdy se pod vedením náměstka ministra dopravy Petra Šlegra sešla v roce 2007 celkem třikrát. Zúčastnění experti se shodli na nutnosti analyzovat:
data o nehodovosti nákladních vozidel v inkriminovaných časech zejména na dálnici D1
data ze systému elektronického mýta o intenzitách provozu v těchto časech na vybrané síti a jejich porovnání s disponibilními odstavnými plochami
a zejména studii dopadů nejen na sektor silniční dopravy, ale i výrobu a obchod se zvláštním zřetelem na zásobování obyvatelstva a automobilový průmysl.
Ani jedna z těchto studií nebyla zpracována v požadovaném rozsahu a kvalitě, byť se jedná o základní předpoklad kvalifikovaného rozhodnutí ve věci zákazů jízdy se znalostí jeho dopadů. Jediným dostupným dokumentem je základní analýza dopadů zpracovaná Centrem dopravního výzkumu v.v.i. z počátku roku 2007, která popisuje základní dopady a negativa takto:
Nedostatek parkovacích míst
Na zastavení silniční dopravy v pátek odpoledne po celý rok není objektivně dostatek parkovacích míst. Hrozbou je dopravní kolaps a zablokování čerpacích stanic s negativním dopadem na ostatní motoristy. V menší míře se toto projevilo již v roce 2006-2007, kdy platil zákaz jízdy v pátek odpoledne o prázdninových měsících (k dispozici je studie o nedostatku parkovacích míst a natočené DVD o situaci na čerpacích stanicích v létě 2007). Řidiči si budou moci vybrat ze dvou zel – špatně zaparkovat kvůli nedostatku místa a vystavit se pokutě, nebo pokračovat v jízdě i přes zákaz a vystavit se postihu pokutou a trestnými body s možností ztráty zaměstnání.
Dopady na řidiče a jejich sociální podmínky
Pracovní výkon profesionálních řidičů regulují velmi striktní legislativní normy (zejména Nařízení EU 561/2006). Mimo jiné se jedná o jasná pravidla pro doby řízení, bezpečnostní přestávky a doby denního a týdenního odpočinku. Při vynuceném přerušení výkonu řidiče po dobu 5 hodin (15-20 hod. navrhovaný zákaz jízdy v pracovní den pátek) musí řidič pauzu protáhnout na min. 9 hodin tak, aby mu byla počítána do denního odpočinku. Z tohoto důvodu bude nucen vyložit náklad v lepším případě až v sobotu a nastoupit povinný týdenní odpočinek v rozsahu 45 hodin později. Tím pádem nebude moci opět nastoupit do práce na začátku dalšího pracovního týdne. Tím se zvýší potřeba řidičů a aut, nehledě na fakt, že mnoha řidičům bude znemožněno trávit víkend s rodinou.
Zvýšení intenzity provozu v období mimo zákazy
Vyšší počet vozidel nezbytný pro vyrovnání výpadků v důsledku rozšíření zákazů jízd zvýší intenzitu silničního provozu v období mimo zákazy s výraznými špičkami před a po zákazech se všemi důsledky do kongescí a nehodovosti.
Dopady na ekonomiku
Zásadní mohou být dopady na ekonomiku ČR závislou z větší části na spotřebě a automobilovém průmyslu. Většina výrobních a obchodních firem funguje systémem „just in time“ a drží nulové nebo jen minimální skladové zásoby, tímto omezením dojde k narušení a ve většině případů i k nemožnosti včasného dodání zboží a tím k ohrožení výroby, či další následné distribuce jednotlivých komodit v pátečních odpoledních a sobotních směnách (k dispozici jsou odhady Sdružení automobilového průmyslu v řádu miliard Kč).
Další argumenty a dopady
rozšířením Schengenského prostoru není možné zadržet nákladní vozidla na hranicích, čímž se ještě zhorší situace ve vnitrozemí
přesun zboží na železnici je nereálný, většina hlavních železničních tratí je skoro na maximu kapacity a pro současnou strukturu a systémy výroby a obchodu je málo flexibilní a bezpečná
rozšíření zákazů jízdy bude paradoxně znamenat zvýšení nároků na počet vozidel a řidičů se všemi důsledky na hustotu provozu a nehodovost
pokles efektivity vozidel ještě více prohloubí ekonomické problémy českých dopravních firem a ztrátu jejich konkurenceschopnosti
často zmiňovaným důvodem je problematika nehodovosti nákladních vozidel, ale čísla hovoří o něčem jiném – nákladní vozidla nad 12 tun způsobila v roce 2007 jen cca 5% nehod a zavinila cca 4,1% úmrtí na silnicích, daleko větším problémem z hlediska nehodovosti jsou vozidla nad 3,5 tuny (dodávky)
z důvodu absence podkladů a podložených argumentů pro rozšíření zákazů jízdy a omezení podnikání a pracovní doby jedné profesní skupiny na 4,5 dne pracovního týdne, mohou hrozit radikální veřejná vystoupení
páteční omezení nákladní silniční dopravy v takovémto rozsahu neexistuje nikde v ostatních státech Evropské unie
výrazně negativní stanoviska jsou ze strany Sdružení ČESMAD BOHEMIA, Svazu průmyslu a dopravy, Sdružení automobilového průmyslu i Svazu spedice a logistiky
Z těchto důvodů je rozšíření zákazů jízdy na páteční odpoledne prakticky nerealizovatelné, nebo jen za citelných dopadů na dopravní firmy, řidiče, průmysl i veřejnost.