Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » WLS Spedition: Kvlalitní pneumatiky se vyplatí
Dopravní společnost WLS Spedition ze Steinhagenu (Německo) porovnala značkové pneumatiky s levnými výrobky z Číny. Rozhodujícím podnětem pro test byla stoupající cena nafty. Od kdy se vyplatí pneumatika s optimalizovaným valivým odporem, která však...
Dopravní společnost WLS Spedition ze Steinhagenu (Německo) porovnala značkové pneumatiky s levnými výrobky z Číny. Rozhodujícím podnětem pro test byla stoupající cena nafty. Od kdy se vyplatí pneumatika s optimalizovaným valivým odporem, která však může mít při koupi vyšší cenu?
Právě toto dilema řešila výše zmíněná německá firma. „Před nějakým časem jsme se rozhodli vybavit naše nákladní soupravy pneumatikami čínské značky. Rozhodující byla výhodná kupní cena – jednalo se čistě o obchodní rozhodnutí bez ohledu na technické vlastnosti výrobku,“ vysvětluje šéf spedice Thomas Leimkuhl. Jedna značková návěsová pneumatika může stát asi 400 eur víc než levný čínský výrobek, který stojí 160 eur. Cena na první pohled hovořila pro levnější nabídku. Vzhledem ke stále rostoucím cenám pohonných hmot stál Leimkuhl na jaře tohoto roku před otázkou, která pneumatika se vyplatí – o kolik nižší bude spotřeba tahačů s pneumatikami s nízkým valivým odporem. „Pouhé reklamě výrobce nevěříme“, vysvětluje. Z tohoto důvodu se šéf WLS spolehnul na pomoc technicky zkušeného servisního partnera, se kterým zorganizoval objektivní srovnávací test. Za tímto účelem vybavil jeden tahač s návěsem kompletně pneumatikami z Číny a druhý pneumatikami premiové značky. Oba tahače byly poté naloženy stejným nákladem – hliníkovými roletovými vraty s příslušenstvím – vždy na celkovou hmotnost 25 tun, a jejich motory byly před vyjetím zahřáty. Poté se tahače vydaly na trasu ze Steinhagenu na křižovatku Schüttdorfer Kreuz – tam a zpět dohromady 208 kilometrů, z toho zhruba 170 kilometrů na dálnici (A30 a A33) a zbytek po místní komunikaci.
Základní pravidla
Vozidlo s pneumatikami Aeolus vyjelo jako první, druhé následovalo. Tempomat zajišťoval pokud možno rovnoměrnou rychlost a zabraňoval řidičům překročit rychlost 85 km/h. Měřič průtoku paliva monitoroval spotřebu během jízdy. V nákladních automobilech seděli profesionálové, kteří své Volvo FH dobře znali a řídili maximálně ekonomicky. Výrazně jim k tomu dopomohla i automatizovaná převodovka I-Shift. Po příjezdu do sídla firmy se pneumatiky vyměnily: čínské putovaly na místo premiových a naopak. A obě soupravy vyjely znovu na testovací kolečko s tím rozdílem, že tentokrát vedl tahač s pneumatikami premiové značky.
Výsledek po 416 kilometrech
Pneumatiky premiové značky optimalizované na nízký valivý odpor uspořily v průměru tři procenta nafty, když spotřebovaly na 100 kilometrů průměrně 29,3 litru. S pneumatikami z Číny to bylo 30,4 litru, což je v průměru 1,1 litru rozdíl. Ačkoli to zpočátku nezní nijak dramaticky, ve vozovém parku WLS se sto tahači s ročním kilometrovým proběhem 120 000 kilometrů bude rozdíl značný. Nákladní automobily WLS by s levnými pneumatikami ročně spotřebovaly o 132 000 litrů nafty více, čímž by zvýšily výdaje firmy o 143 880 eur při ceně nafty 1,09 eura. Lze však předpokládat, že v průměru bude společnost nakupovat naftu za vyšší cenu, než je tato, takže s vysokou mírou pravděpodobnosti by čínské pneu zatížily firemní kasu o 150 000 eur a více. Vyšší spotřeba má vliv i na životní prostředí. Na každý kilometr vzniká o 2,9 gramu CO2 více. Při zmíněném km proběhu vychází zvýšená produkce CO2 plus 348 kilogramů na každý nákladní automobil, což při sto vozech představuje 34,8 tuny vyprodukovaného skleníkového plynu navíc. „Test si musí každý dopravce promítnout do svých provozních charakteristik. My jsme parametry přesně přizpůsobili našemu typickému účelu použití“, argumentuje Leimkuhl. WLS přepravuje především objemné a lehké náklady: tahače vyjíždějí zřídka s celkovou hmotností nad 25 tun. Kdo je na silnici s celkovou hmotností 40 tun, získá pravděpodobně ještě vyšší rozdíly ve prospěch premiových pneumatik, protože každá tuna nákladu navíc s sebou nese vyšší spotřebu. Na spotřebu mají vliv i komplikované profily trati.“
Rozhodnutí pro premiové pneumatiky
Vyšší náklady na premiové pneumatiky se tedy podle šéfa WLS pana Leimkuhla rychle zaplatí a definitivní volba padla právě na ně. Avšak čínské pneu dosud odmontovat nenechal. Chce ještě zjistit, jak velký bude kilometrový výkon čínských výrobků, aby mohl do své kalkulace zahrnout i tento faktor. Ten totiž dosud není ve výpočtu nákladů zohledněn. Vedoucí podniku navíc zaplatí svým řidičům kursy úsporné jízdy a každý šofér se bude vydávat na cesty s měřičem tlaku, aby byl tento ukazatel vždy optimální a spotřeba paliva co nejnižší. „Děláme vše proto, abychom zůstali konkurenceschopní“, uzavírá Leimkuhl.