Vozidla Iveco se účastní expedice do Arktidy
středa, 10. prosince 2008
V neděli 7. prosince 2008 se z Milána vydala na cestu do Norska expedice „Oltre – Beyond The Edge 2008“, která na trase z mysu Nordkapp k Beringovu průlivu má připomenout 90. výročí prvního přechodu Arktidy ze severu na východ, jenž podnikl norský...
V neděli 7. prosince 2008 se z Milána vydala na cestu do Norska expedice „Oltre – Beyond The Edge 2008“, která na trase z mysu Nordkapp k Beringovu průlivu má připomenout 90. výročí prvního přechodu Arktidy ze severu na východ, jenž podnikl norský badatel Roald Amundsen. Čtyřicetičlenný tým zahrnující vědce, lékaře, novináře, fotografy, kameramany, řidiče a mechaniky by měl dorazit k Beringově průlivu v březnu 2009.
Automobilka Iveco, která se na organizaci expedice podílí, poskytla pro její potřeby celkem šest vozidel – čtyři vozy pětidveřového modelu Massif a dva vozy Iveco Daily 4x4. Všechny automobily jsou speciálně vybaveny tak, aby si poradily s náročnými klimatickými podmínkami severské zimy. Slavnostní předání vozů se uskutečnilo 28. listopadu 2008 v centrále Iveco v Turíně za přítomnosti vedoucího polární výpravy Pettera Johannesena.
Náročné podmínky expedice se stanou nejtvrdší zkouškou pro motorová vozidla na světě. Teploty mohou během ní klesnout až pod -50 stupňů C, přitom materiál a součásti vozů podléhají statické námaze již při -20 stupních C. Například plasty tuhnou a křehnou, olej a kapaliny ztrácejí svou účinnost, gumové části a elektrické kabely praskají a mnohem snáze se přetrhnou. Při jízdě se vozy budou muset vyrovnat s extrémním dynamickým namáháním způsobeným tuhnutím tlumičů a zamrzáním hydraulických komponentů.
Iveco přijalo výzvu a zavázalo se dodat vysoce spolehlivé vozy do extrémních podmínek. Zvláštní pozornost byla při úpravě vozidel věnována speciální ochraně mechanických dílů proti nárazům, palivový systém byl přizpůsoben extrémně nízkým teplotám. Interiér kabiny byl vybaven dodatečným topením a systémem pro odmlžení skel. Elektrický a elektronický systém byl ošetřen proti negativním vlivům mrazu a byl zvýšen i jeho výkon, aby spolehlivě napájel doplňková světla. Vozy byly osazeny navijáky a speciálními pneumatikami, které zaručují dobrou trakci na ledu. Pro lepší záběr vozu na sněhu, je někdy vhodné snížit tlak v pneumatikách, a proto byla vozidla vybavena speciálním bezpečnostním uchycením pneumatiky k ráfku, které umožňuje jízdu i při nízkém tlaku v pneumatikách (tzv. beadlock).
Vozy Daily 4x4 navíc prošly i kompletní přestavbou, aby poskytly potřebné pohodlí posádce. Jeden byl přestavěn na nákladní automobil s obytným prostorem a náhradní nádrží. Druhý dostal kombinovanou nástavbu kuchyně s obývacím pokojem. Zvýšená pozornost byla věnována i ochraně životního prostředí, protože jedním z hlavních cílů expedice je zvýšit ekologické povědomí. Vědecká hodnota expedice je garantována spoluprací s renomovanými organizacemi a institucemi, jako je Agenzia Spaziale Italiana (Italská kosmická agentura), Telespazio, nemocnice San Raffaele a WWF.