Volvo Truck & HCT:  úspory a bezpečnost  |  Archiv 2006 - 2012  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » Volvo Truck & HCT: úspory a bezpečnost

Volvo Truck & HCT: úspory a bezpečnost

 
image284

pátek, 18. června 2010

Akreditované školící středisko Volvo Truck & HCT nabízí v rámci povinného školení profesionálních řidičů všem zákazníkům Volvo několik témat: ekonomická jízda, teorie zásad bezpečné jízdy, defenzivní jízda, legislativa v nákladní dopravě, zajištění...

 
Akreditované školící středisko Volvo Truck & HCT nabízí v rámci povinného školení profesionálních řidičů všem zákazníkům Volvo několik témat: ekonomická jízda, teorie zásad bezpečné jízdy, defenzivní jízda, legislativa v nákladní dopravě, zajištění nákladu a další…

Nedostatečně zajištěný náklad způsobuje dopravcům velké finanční ztráty. Každoročně zemře na evropských silnicích mnoho lidí právě v důsledku nedostatečného proškolení řidičů. Společnost Volvo Trucks byla prvním výrobcem nákladních automobilů, která zahájila rozsáhlý celoevropský program školení řidičů, jehož cílem je zdokonalit schopnosti řidičů nákladních vozů včetně takových oblastí, jako je zajištění nákladu.

Sklon svahu se postupně blíží k 60 stupňům. Na ložné ploše je dvoutunový výměník tepla, připoutaný upínacími pásy a zajištěný dřevěným hranolem upevněným čtyřmi hřebíky. Těžký výměník tepla se nepohne ani o milimetr. Jsme ve středisku Volvo Trucks v Göteborgu, kde probíhá bezpečnostní školení o zajišťování nákladů. V jiném praktickém cvičení se ověřuje, jaký vliv má hmotnost nákladu na jeho pohyb po ložné ploše vozu. „Většina řidičů se domnívá, že lehčí palety klouzají snadněji, ale jediným rozhodujícím parametrem je tření mezi povrchy,“ říká Nils Andersson, expert na zajišťování nákladů a instruktor.  Účastníci kurzu jsou v tomto oboru už experty. Jsou zde však proto, aby dále prohloubili své znalosti a dovednosti a sami se kvalifikovali jako instruktoři profesionálních řidičů..

„Ve Švédsku i v Česku je za vozidlo vždy odpovědný výhradně řidič a ten může být pokutován i za nedostatečné upevnění nákladu. Pokuta je však jedna věc – horší je nedbalost, která nebyla odhalena, protože ta může způsobit zranění i smrt,“ říká An Paepen, manažer programu školení řidičů Volvo Trucks Driver Development.
Podle statistik švédského úřadu bezpečnosti práce (Swedish Work Environment Authority) umírá ve Švédsku každý rok jeden nebo dva lidé a 50 až 60 je jich zraněno nebo i zmrzačeno nákladem, který na ně spadl. Euro Contrôle Route (ECR), asociace čtrnácti evropských zemí pro dohled nad silniční dopravou, upozorňuje na to, že 25 procent všech nehod užitkových vozidel v Evropě je zaviněno špatně zajištěným nákladem a ze stejného důvodu je 10 000 nákladů s vysokými škodami ztraceno.

Ačkoliv už od dubna minulého roku existuje standard EU, legislativa zaměřená na zajišťování nákladů se v jednotlivých evropských zemích liší. Například v Německu žádný zákon o zajišťování nákladů není, místo toho však existuje velmi pokroková a přísná dohoda.
An Paepen říká, že společnost Volvo nabízí svým zákazníkům školení řidičů již dávno. Ale protože nové předpisy EU požadují, aby všichni řidiči během pěti let absolvovali alespoň 35 hodin školení, vytvořila společnost Volvo nový, důkladný program školení, který splňuje statutární požadavky EU – Akreditované středisko.
„Tento školicí program jsme začali uvádět už v roce 2009 a po celé Evropě bude plně rozvinutý a funkční v roce 2014, a to tak, abychom splnili poptávku našich zákazníků. V minulých dvou letech jsme vyškolili 15 000 řidičů v 25 evropských zemích a tento počet stále roste. Kurzy jsou soustavně zdokonalovány, aby uspokojily požadavky našich zákazníků a našich řidičů,“ říká An Paepen.
Úroveň kvalifikace profesionálních řidičů v Evropě je velmi rozdílná. Kevin de Ridder, instruktor řidičů pro Volvo Trucks v Belgii, tvrdí, že úroveň kvalifikace belgických řidičů je poměrně vysoká.

V České republice mají řidiči ve srovnání s Evropou průměrnou míru kvalifikace. „Máme velký nedostatek kvalitních řidičů, mnoho řidičů je mladých a chybějí jim zkušenosti. Ani ostřílení řidiči nemusejí být spolehlivější, myslí si, že už všechno dávno znají, ale rychle změní svůj názor, když projdou našimi kurzy. Kromě povinných školení profesionálních řidičů se také soustředíme na specializované kurzy zaměřené na ekonomickou jízdu s vozidly Volvo, jak po teoretické, tak i po praktické stránce. Školíme řidiče i majitele, každý absolvuje základní kurz při předávce vozidla a další školení následuje o měsíc později,“ říká Vladimír Myslík z Volvo Trucks v České republice. Požadavky na další školení jsou pouze jedním z řady opatření zavedených v posledních letech a směřujících k tomu, aby nároky na profesionální řidiče byly vyšší. To je něco, co mění postavení profesionála.
Domníváme se, že když prosadíme vyšší profesionalizaci tohoto povolání, bude méně příležitostných řidičů a společenský status povolání se zvýší.

Ilustr. foto

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz