Volvo FH je šetrné k životnímu prostředí
čtvrtek, 20. září 2012
Nové technologie doplněné individuálně navrženými balíčky služeb dokážou přepravním společnostem ušetřit tisíce litrů paliva ročně. Díky tomu je pak přeprava ekologičtější a také ziskovější. „Snižování spotřeby paliva je pro společnost Volvo Trucks...
Nové technologie doplněné individuálně navrženými balíčky služeb dokážou přepravním společnostem ušetřit tisíce litrů paliva ročně. Díky tomu je pak přeprava ekologičtější a také ziskovější. „Snižování spotřeby paliva je pro společnost Volvo Trucks naprostou prioritou. Žádoucí úspornosti můžeme dosáhnout spojením nových technologií, kreativních postupů a ještě lepších služeb,“ vysvětluje Lars Mårtensson, ředitel odboru životního prostřední společnosti Volvo Trucks.
Autopilot zajišťuje úsporu paliva ve stoupáních
Technologie I-See, kterou jsou vozy Volvo FH nově vybaveny, představuje jeden z nejdůležitějších úsporných prvků. Jde o autopilotní systém, který ve stoupáních a klesáních ovládá řazení, pedál akcelerace a brzdy.
Systém I-See je propojen s inteligentní převodovkou I-Shift a v podstatě „zaznamenává“ silnice, na kterých se vůz pohybuje. V případě, že se vůz vydá znovu na stejnou trasu, využije systém I-See zaznamenaná data a optimalizuje na jejich základě spotřebu paliva tak, aby byla co nejefektivnější. „Tento systém pracuje v šesti krocích a zaručuje skutečně velmi ekonomickou spotřebu. Vůz například před stoupáním dostatečně a včas zrychlí, takže v kopci pak v podstatě není třeba řadit,“ popisuje Anders Eriksson, vedoucí vývojového oddělení pro technologii I-See.
Ušetří až pět procent paliva
Stručně řečeno, systém I-See dokáže ušetřit až pět procent paliva. Přitom se neosvědčuje pouze na příkrých horských silnicích. Právě naopak – jeho výhody nejvíce oceníte na běžných cestách, kde na stoupání často přímo navazují klesání a naopak. „Jedinečnost systému I-See spočívá zejména v tom, že v maximální míře využívá volnoběhu. To dělá se spotřebou paliva doslova divy. Díky tomuto systému si vůz v mírně zvlněné krajině vystačí dlouhé kilometry prakticky úplně bez motoru,“ upřesňuje Anders Eriksson. „Systém I-See využívá k ekonomickému řízení vyzkoušené a spolehlivé metody. Napodobuje a automatizuje techniky řízení, které v kopcovitém terénu využívají ti nejlepší řidiči. Jde o styl řízení, který vyžaduje neustálou a pečlivou pozornost, a řidič musí být schopen průběžně a zkušeně vyhodnocovat sklon silnice před sebou. Když se o tohle všechno stará systém I-See, řidiči se mírně uleví a může se pak lépe soustředit na jiné aspekty řízení,“ objasňuje Anders Eriksson. V kombinaci s hnacím ústrojím I-Torque, jehož výroba bude spuštěna na podzim 2013, bude úspora paliva ještě větší. Dopravci, kteří se rozhodnou ve svých vozech využívat systém I-See společně s hnacím ústrojím I-Torque, ušetří až deset procent pohonných hmot.
Nové ekonomické prvky
Ve srovnání s předchozím modelem mají nové vozy Volvo FH o něco větší kabinu. Přesto mají díky vynikající práci návrhářů stále stejně znamenité aerodynamické vlastnosti. Ke snížení spotřeby dále aktivně přispívá několik funkcí – vzduchový kompresor je například možné deaktivovat v případě, že právě není používán. Vozy jsou rovněž vybaveny účinnějším alternátorem. Čerpadlo posilovače reaguje podle hmotnosti nákladu a může se automaticky vypnout. Všechny tyto malé změny pomohou ušetřit další jedno procento paliva.
Úsporný balíček pro dálkovou dopravu
Spolu s novou řadou vozů nabízí společnost Volvo Trucks také balíček pro snížení spotřeby paliva, který je navržen speciálně pro potřeby dálkové dopravy. Balíček zahrnuje nejen sadu obsahující systém I-See a další hardwarová řešení, ale také soubor služeb pro úsporu paliva. Jde například o službu Úspora paliva, která sleduje řidičovu spotřebu paliva a poskytuje dopravci i řidiči neustálou podporu, díky které je možné spotřebu paliva optimálně redukovat. „Program Úspora paliva zaručuje trvalé, až pětiprocentní snížení spotřeby. Je to velmi užitečná služba, protože získáte velmi přesný přehled o tom, co se vlastně děje a jak to ovlivňuje spotřebu paliva vašeho vozu. Díky tomu můžete aktivně snižovat náklady na pohonné hmoty a zvýšit ziskovost svého podnikání,“ zdůrazňuje Jarkko Aine, vedoucí oddělení pro komunikaci divize Přepravních řešení společnosti Volvo Trucks.
Specialista provede rozbor a poradí
Služba Úspora paliva se skládá ze tří částí: individuálního vedení, sady nástrojů a podpory. „Dopravci je přidělen osobní instruktor, který provede analýzu stylu řízení jednotlivých řidičů a navrhne konkrétní opatření tak, aby společnost mohla maximálně snížit své náklady na pohonné hmoty. Instruktor vypracuje pro zpětnou vazbu tři různé specifické zprávy, v nichž zhodnotí nejen situaci celé společnosti, ale i styl jednotlivých řidičů,“ vysvětluje Jarkko Aine. Instruktor je k dispozici také v případě, že by majitel společnosti nebo konkrétní řidiči měli jakékoli další otázky. Dopravce dále získá přístup k takzvané „sadě nástrojů“, prostřednictvím které může sledovat proces optimalizace spotřeby paliva.
Proškolení je základ
Nedílnou součástí balíčku pro úsporu paliva je školení řidičů. „Naše školení pro řidiče je zaměřeno na nejnovější techniky řízení, díky kterým je možné efektivně snižovat spotřebu. Důraz je kladen zejména na styl a plánování řidičské strategie a také na důsledky ofenzivního a defenzivního řízení. Nezáleží na tom, jak je řidič zkušený, vždy se najde něco, co je možné zlepšit,“ ujišťuje Jarkko Aine. „Ve výsledku bude řidič schopen absolvovat své trasy stejně rychle jako dřív, ale spotřeba paliva bude výrazně nižší a vliv na životní prostředí menší,“ dodává. Součástí balíčku je také funkce sledování paliva a dopadu na životní prostředí systému Dynafleet.
Výroba nového modelu Volvo FH bude pro zákazníky na evropských trzích zahájena na jaře 2013.
Ilustrační foto Volvo