VIZE MĚSTSKÉHO KAMIONU BUDOUCNOSTI
čtvrtek, 22. prosince 2011
Jak bude vypadat přeprava zboží ve městě v roce 2030 nebo 2040? S cílem pokusit se zodpovědět tuto otázku vyvinula společnost Renault Trucks studii pod názvem „Connect“. Tento koncepční kamion v měřítku 1:25 přibližuje různé přístupy v představách o...
Jak bude vypadat přeprava zboží ve městě v roce 2030 nebo 2040? S cílem pokusit se zodpovědět tuto otázku vyvinula společnost Renault Trucks studii pod názvem „Connect“. Tento koncepční kamion v měřítku 1:25 přibližuje různé přístupy v představách o městském kamionu budoucnosti. Studie je nahlédnutím do budoucnosti, v němž je ztvárněna tradiční filosofie výrobce: použít správný kamion se správným pohonem ve správný čas a na správném místě.
Společnost Renault Trucks je v současnosti výrobcem nabízejícím nejširší a nejpokročilejší řadu vozidel pro provoz ve městech, zejména vozidla značky Clean Tech (elektrická a hybridní vozidla a vozidla s pohonem na stlačený zemní plyn – CNG). S cílem naznačení dalšího vývoje v budoucnu vytvořil výrobce studii Connect, v níž zhmotnil svou představu ideálního městského kamionu.
Elektrický pohon byl u tohoto koncepčního vozidla jasnou volbou. Jednak proto, že v roce 2040 bude vjezd do center měst vyhrazen pouze pro vozidla nehlučná a neznečišťující životní prostředí a jednak proto, že tato technologie otevírá nové možnosti v architektuře vozidla. Díky použití elektromotorů v předních kolech a uložení akumulátoru v podvozku je plošina vozidla Connect zcela plochá. Toto uspořádání umožňuje přístup do vozidla z úrovně chodníku a nakládání a vykládání, možné jak zezadu tak z bočních stran.
Činnost řidiče je dále usnadněna umístěním jeho sedadla do středové pozice, díky čemuž může vystupovat i nastupovat z libovolné strany. Z kabiny je umožněn přímý přístup k převáženému zboží a řidič tak může omezit vystupování a nastupování do vozidla. Středová pozice nabízí řidiči velmi dobrý rozhled vpřed i do stran, což přispívá ke zvýšení bezpečnosti jak řidiče, tak i dalších účastníků provozu, zvláště chodců. Výhled dozadu je zajišťován pomocí obrazovky vestavěné do přístrojové desky, která je propojena s kamerami umístěnými na zadní části vozu.
Název studie Connect nebyl zvolen náhodně. Odkazuje samozřejmě k možnosti připojení vozidla za účelem dobití akumulátorů, ale taktéž poukazuje na jeho vestavěné telematické systémy. Význam těchto aplikací, využívaných již u současných kamionů značky Renault Trucks, jako je zejména produkt Optifleet nebo aplikace společnosti Renault Trucks pro smartphony (speciální navigační systém pro těžká nákladní vozidla NavTruck, virtuální kniha jízd Time Book…), bude v budoucnu nadále růst. Tyto nástroje budou všudypřítomné a nepostradatelné a řidiči budou s jejich pomocí získávat například aktuální informace o dopravní situaci, údaje o zbývající délce dojezdu vozidla či polohu nejbližšího místa pro dobití.
Přestože studie Connect naznačuje podobu kamionů spíše vzdálenější budoucnosti, nejedná se v žádném případě o utopii. Koncepce vozidla je v souladu s celkovým pojetím městské přepravy zboží dle filosofie společnosti Renault Trucks a řešení, která přináší, se v budoucnu mohou objevit v sériově vyráběných kamionech. Použití těchto řešení na maketě je prvním krokem k jejich ověření a bližšímu prozkoumání. Tato filosofie bude zhmotňována v podobě nových řešení, nových concept trucks a nakonec v podobě budoucích sériových kamionů vyráběných společností Renault Trucks. Tyto vozy budoucnosti budou i nadále naplňovat filosofii své značky: použít správný kamion se správným pohonem ve správný čas a na správném místě.