Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » Více prostoru, více ekologie
„Více prostoru silniční autodopravě, podmínky pro EcoCombi a více fondů pro filtry pevných částic,“ to byla hlavní témata, která zazněla v zahajovacím proslovu Rona Bonsena, ředitele Evropského veletrhu silniční autodopravy (The European Road...
„Více prostoru silniční autodopravě, podmínky pro EcoCombi a více fondů pro filtry pevných částic,“ to byla hlavní témata, která zazněla v zahajovacím proslovu Rona Bonsena, ředitele Evropského veletrhu silniční autodopravy (The European Road Transport Show – TERTS), který se koná v těchto dnech v Amsterodamu.
Bonsen zdůraznil enormní úsilí, které vedlo k radikálnímu snížení emisí v silniční dopravě: „Nákladní automobily jsou dnes o 30 % ekologicky udržitelnější než před 15 lety a emise pevných částic se snížily o 95 %.“ Bonsen kritizoval nepřiměřená opatření některých vlád, konkrétně Nizozemí, která plánuje další zvýšení daně z nafty.
Ron Bonsen se dále vyslovil za zavádění dlouhých souprav zvaných EcoCombi. „Tato vozidla jsou delší, ale méně zatěžují dopravní systémy i povrchy vozovek.“
S řadou iniciativ v oblasti ekologie přišli i jednotliví výrobci. Velkou pozornost vzbudil koncept Hybrys společnosti Renault Trucks, který ztělesňuje vize společnosti o tom, jak by měl v budoucnosti vypadat nákladní automobil pro městskou rozvážkovou službu. Stefano Chmielewski, prezident společnosti Renault Trucks, vůz komentoval slovy: „Na půl cesty mezi snem a realitou“. Hybrys kombinuje výhody vznětového agregátu a elektromotoru a podle Chmielewského představuje novou kvalitu ve vývoji hybridních technologií. V těch patří ostatně Renault Trucks k průkopníkům – angažuje se hlavně v oblasti vývoje bio-dieselových technologií, pohonů na zemní plyn a zmíněných hybridů (diesel + elektro).
Druhou, neméně významnou oblastí aktivit zaměřených na ekologii jsou konvenční technologie. Renault Trucks investoval částku 350 milionů eur do vývoje motorů a hnacích soustav DXi, které výrazně snižují spotřebu pohonných hmot.
Více o veletrhu TERTS si přečtěte v listopadovém vydání Truck & Business.
Více informací i konceptu Hybrys si přečtěte zde.
Foto: Truck roku 2008 MAN TGX/TGS, Van roku 2008 - výsledek spolupráce PSA - Fiat (Fiat Scudo, Peugeot Expert, Citroen Jumpy) a další záběry z výstavy.