Truck Business Day 2009 – o problémech současné autodopravy
pátek, 12. června 2009
Celostátní setkání podnikatelů a manažerů silniční autodopravy Truck Business Day 2009 pod hlavičkou časopisu Truck & business a serveru truck-business.cz plně se neslo plně v duchu aktuálních otázek současné autodopravy a nelehké situace, která na...
Celostátní setkání podnikatelů a manažerů silniční autodopravy Truck Business Day 2009 pod hlavičkou časopisu Truck & business a serveru truck-business.cz plně se neslo plně v duchu aktuálních otázek současné autodopravy a nelehké situace, která na trhu vládne. Na 150 hostů z celé republiky si v dopoledních hodinách v areálu Masarykova okruhu v Brně vyslechlo řadu podnětných přednášek a prezentací. Zaslouženou pozornost sklidilo vystoupení Jiřího Povolného, předsedy představenstva společnosti MÁTRA a.s., který se ve svém vystoupení snažil najít východiska ze současné krize.
Za největší problémy odvětví označil pokles zakázek o 30 – 50%, dramatický pokles dosahovaných cen o 30-40%, převis dopravních kapacit, narušené dopravní toky, zvýšení nákladů na dopravní cestu, platební morálku, protekcionismus a to není zdaleka vše. Výhodu mají podle Jiřího Povolného ty společnosti, které v době růstu nakumulovaly určité prostředky a finanční rezervy a nejsou předluženy. Důležité je nepodléhat přehnaným očekáváním, přiměřeně riskovat a ponechat ve firmě co nejvíce zdrojů. Za velmi důležitý faktor „přežití“ považuje J. Povolný výkonný vnitřní informační systém, který poskytuje důležitá data pro rozhodování.
Krize se nevyhnula ani společnosti MÁTRA, nicméně zatím se výpadky poptávky daří kompenzovat. „Pocítili jsme, když se sesypal sklářský průmysl, neboť ten byl u nás významným zadavatelem přeprav. Rovněž jsme doplatili na potíže jedné automobilky, pro níž jsme obstarávali přepravu lehkých užitkových vozů. Rázem tak přišlo o zakázku celé středisko o 35 lidech.“ Jiří Povolný v závěru připomenul, že krizi lze chápat i jako příležitost. Pokud je firma dostatečně silná, může uvažovat i o obnově vozového parku, neboť podmínky, za jakých lze dnes techniku nakoupit, se budou těžko někdy opakovat.
Další zajímavý příspěvek přednesl Ing. Ladislav Němec z odboru silniční dopravy Ministerstva dopravy, který hovořil na téma přístupu k povolání a k trhu. Rozebral tzv. silniční balíček, který tvoří nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se zavádějí společná pravidla týkající se závazných podmínek pro výkon povolání podnikatele v silniční dopravě a kterým se ruší směrnice Rady 96/26/ES, nařízení Evropského parlamentu a Rady o společných pravidlech pro přístup na trh mezinárodní silniční nákladní dopravy a nařízení Evropského parlamentu a Rady o společných pravidlech pro přístup na mezinárodní trh autokarové a autobusové dopravy.
Ing. Jan Brouček z Ministerstva dopravy ČR přednesl zajímavý příspěvek na téma mýtného. Zabýval se interoperabilitou ve vztahu k jednotnému evropskému mýtnému (EETS), směrnicí „Euroviněta“ a dotknul se i mýtného systému v ČR, jeho současnosti a budoucnosti.
Šéfredaktor časopisu Truck & business Vlastislav Tůma sklidil potlesk za hodnotný příspěvek na téma metodiky testování motorových vozidel. Rozebral druhy a podmínky zkoušek a zmínil se o první evropské globální homologaci vozidla DAF XF 105. Věnoval se i silničním testům a z pozice dlouholetého motoristického novináře, který sám nákladní automobily testuje, pohovořil o ošidnosti srovnávacích testů s uvedením zajímavých příkladů. Posluchače pak seznámil s nejznámějšími evropskými testovacími polygony.
Martin Mensa ve svém vystoupení shrnul výsledky nedávné konference Truck Europe forum 09 a poprvé představil výsledky celoevropského průzkumu Evropský dopravní barometr 2008. Zdůraznil nepříznivý vývoj nákladů a cen, kdy již několik let po sobě růst nákladů výrazně předbíhá růst cen a tato skutečnost dlouhodobě zhoršuje bilance evropských dopravních společností.
Zajímavé prezentace zazněly z úst zástupců partnerů, společností SGS Carnet, Mercedes-Benz a Kögel. Po dopoledním přednáškovém programu následoval volný odpolední program, který byl částečně v duchu obchodních jednání a částečně měl oddechový a zábavný charakter. Účastníci akce si mohli vyzkoušet své řidičské umění v závodě motokár, přesnou mušku při střelbě z pistole, otestovat osobní automobily několika značek, prohlédnout si expozici autoveteránů nebo unikátních funkčních modelů trucků.
Druhý ročník akce Truck Business Day byl opět jedinečným setkáním lidé z odvětví silniční autodopravy a jejich dodavatelů a přinesl všem účastníkům jak ponaučení a informace, tak nové obchodní kontakty i zábavu.