Transporter – 25 let cestou necestou  |  Archiv 2006 - 2012  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » Transporter – 25 let cestou necestou

Transporter – 25 let cestou necestou

 
image2115

úterý, 28. června 2011

Pro všechny, kteří potřebovali užitkový vůz i k pohybu na nezpevněných cestách, uvedl Volkswagen na trh v roce 1985 Transporter s pohonem všech kol. Tato varianta jménem syncro obohacovala celých 18 let nabídku značky Volkswagen Užitkové vozy, dokud...

 
Pro všechny, kteří potřebovali užitkový vůz i k pohybu na nezpevněných cestách, uvedl Volkswagen na trh v roce 1985 Transporter s pohonem všech kol. Tato varianta jménem syncro obohacovala celých 18 let nabídku značky Volkswagen Užitkové vozy, dokud ji nevystřídaly modely s přívlastkem 4Motion.

První pokusy vyrobit Transporter s pohonem všech kol se objevily už v polovině 70. let, prvních pět oficiálních zkušebních vozů s připojitelným předním pohonem bylo postaveno v roce 1978. O variantě s pohonem všech kol se uvažovalo už při vývoji Transporteru T3, který spatřil světlo světa v roce 1979, avšak první takový vůz představil Volkswagen až o šest let později. O rozdělení sil mezi nápravy se starala robustní a za všech podmínek spolehlivá viskózní spojka, která byla jednodušší a vystačila si s lehčími součástmi než původní ručně připojitelný pohon všech kol. Pro extrémní využití byla určena legendární varianta syncro s šestnáctipalcovými koly, kterou Volkswagen vyrobil spolu se společností Steyr-Daimler-Puch AG. Vůz měl modifikovaný podvozek a karoserii, účinnější brzdy a sériově dodávanou uzávěrku zadní nápravy a jeho světlá výška narostla o 25 milimetrů. Z tovární haly putovalo v následujících letech do světa 2 138 těchto speciálů k potěšení všech cestovatelů a milovníků off-roadu.

Ke střídání generací došlo v roce 1990. V případě Transporteru čtvrté generace to znamenalo opravdovou revoluci – co bylo dříve vpředu, to se nyní nacházelo vzadu, a obráceně. Atributy moderního konceptu Transporteru se staly vpředu umístěný motor a pohon přední nápravy. Nový Transporter se dvěma rozvory kol a dobře přístupným úložným prostorem nabízel zcela jiné možnosti než jeho předchůdce. Sedadla se nyní nacházela za přední nápravou a postavení volantu už připomínalo spíše osobní vůz. Tomu se přizpůsobila i nová verze syncro. Kvůli dlouhému rozvoru už sice nebyla tak obratná v terénu a také jí chyběl rychlostní stupeň pro pomalý chod, pro každodenní využití však byl rozhodující pohon. Pod kapotu Transporteru syncro byl v roce 1996 umístěn motor TDI o výkonu 75 kW/102 k.

V březnu 2003 se ujala vlády pátá generace Transporteru. Koncept předního pohonu a motoru vpředu zůstal zachován, dosavadní technika s viskózní spojkou se musela přizpůsobit požadavkům nového tisíciletí. Výkonnější motory, a především elektronický stabilizační systém ESP potřebovaly novou technologii. Řešení se našlo ve vlastních řadách – spojka Haldex již několik let úspěšně fungovala v osobních automobilech Volkswagen. Díky sériově dodávaným šestnáctipalcovým kolům a šestistupňové převodovce výrazně vzrostly schopnosti Transporteru překonávat obtížný terén.

O šest let později připravila značka Volkswagen Užitkové vozy nové vydání modelů Transporter, Multivan, Caravellea California. Kvantový skok učinily především pohonné systémy. Všechny motory TDI se vstřikováním common rail splňují normu Euro 5. Nová generace milionového bestselleru nabízí i další technologické vymoženosti – výkon mezi jednotlivá kola rozděluje nyní mezinápravová spojka Haldex a poprvé lze pohon všech kol (s motorem 132 kW/180 k) kombinovat také s dvouspojkovou převodovkou DSG.













 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz