Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » TRAILER INNOVATION AWARDS 2007
Poněkud ve stínu volby nejlepšího trucku, autobusu a dodávky roku byla na letošním veletrhu IAA soutěž o nejdůvtipnější inovace v návěsové technice - Trailer Innovation Awards 2007. Pořadatelem soutěže je německý časopis KFZ-Anzeiger a v porotě...
Poněkud ve stínu volby nejlepšího trucku, autobusu a dodávky roku byla na letošním veletrhu IAA soutěž o nejdůvtipnější inovace v návěsové technice - Trailer Innovation Awards 2007. Pořadatelem soutěže je německý časopis KFZ-Anzeiger a v porotě zasedli odborní novináři z deseti časopisů vydávaných v Německu, Nizozemí, Velké Británii, Belgii, Rakousku, Polsku, Ukrajině a Česku. Posledně zmíněný hlas patřil právě našemu časopisu.
Porota hodnotila výrobky v pěti kategoriích (šasi, nástavba, komponenty, koncept a bezpečnost), přičemž v každé zvlášť se bodoval přínos v oblasti inovace, bezpečnosti, ekonomiky a ekologie. Do soutěže bylo přihlášeno celkem 63 výrobků, což znamenalo celkem 252 individuálních bodových hodnocení. Známkovalo se od 0 do 5, vítěz vznikl součtem bodů získaných ve všech čtyřech kategoriích. V následujícím textu vás seznamujeme s nejúspěšnějšími inovacemi v každé z pěti kategorií.
Šasi
1. místo
Schmitz Cargobull
Německo – Horstmar
Podvozek pro kontejnerové návěsy s posuvnou nápravou
Společnost Schmitz Cargobull představila nový kontejnerový podvozek pro kontejnery o délce 20 až 45 stop. Novinka spočívá v tom, že 20stopové kontejnery jsou při nakládce a vykládce zarovnané se zádí, a přesto je 25 procent celkové hmotnosti využito jako zatížení návěsové spojky během přepravy.
Podvozek s nápravami se dá posunout oproti kontejnerovému rámu. Po naložení kontejneru řidič zabrzdí nápravový agregát a pneumaticky ho odblokuje. Pomocí tahače pak posune kontejnerový rám – prakticky roztáhne podvozek do délky. Díky prodloužení rozvoru se 20stopový kontejner dostává před poslední nápravu, a zatížení návěsové spojky se tak zvyšuje na předepsanou hodnotu.
Výrazně se zlepšují i jízdní vlastnosti a bezpečnost během jízdy. Kompletní vysouvání a následné zasouvání podvozku je včetně ovládání vzduchového pérování automatické. Nový kontejnerový podvozek toho ale umí ještě víc. Díky čelnímu vysouvání a systému MULTILOCK s pneumatickým zajištěním se dají bez zvláštního povolení přepravovat i 45stopové kontejnery s dlouhým tunelem a zkosenými rohy. Optimálně se dají rozmístit nejen 30stopové, ale i 40stopové kontejnery, které využívají pneumatické vysouvání zádi s automatickým zajištěním.
Ovládání nového kontejnerového podvozku s posuvnou nápravou je přitom pro řidiče jednoduché a rychlé. Řidič musí pozici saní na klávesnici jen předvolit a předjet s tahačem do potřebného směru, zatímco šasi samo řídí brzdy, výšku vzduchového pérování, vysunutí zadku a uzavření. Díky automatizaci není při posunování kontejnerového rámu a nápravou třeba vyvíjet žádnou fyzickou sílu.
Foto: šasi1 – popisek: Podvozek pro kontejnerové návěsy s posuvnou nápravou
od společnosti Schmitz Cargobull
Nástavba
1. místo
Fahrzeug Bernard Krone
Německo – Werlte
Nosník nákladu
Rozpěrné tyče a posuvné dělicí příčky nákladu mohly být dosud ve skříňových vozidlech pohyblivé jen ve vodorovné či svislé poloze. K přestavbě do potřebné dráhy bylo dosud nutné nosník vymontovat z obou protilehlých ložisek a nasadit do jiné pozice drážky.
Představený systém od Krone spojuje vodorovné a svislé uspořádání kolejnic prostřednictvím otočného kotouče. S jeho pomocí se dají nosníky umístit do parkovací pozice (pod střechu ve svislé poloze) a zpět do vodorovné kolejnice k přehrazení nákladu. Předností tohoto řešení je, že obsluha již nemusí nosník vymontovávat, ale může jej odsunout pod střechu. Tak se zabrání ztrátě volného nosníku.
Komponenty
1. místo
VSE TRAILER,
Holandsko – VEENENDAAL
Elektronické řízení návěsu
Běžné systémy nuceného řízení kol návěsů vyžadují mechanizmy sestávající z točnice, naváděcího klínu řízení, hydraulického válce řízení a tažných tyčí, a to bez ohledu na to, zda se přenos síly potom děje prostřednictvím tažných tyčí nebo hydraulických válců. V důsledku toho existují určité technické hranice pro konstrukční výšku sedlových krků. Řídící systém pro návěsy, „Electronic Trailer Steering“ od VSE, má jen senzor řídícího úhlu na královském čepu. Ovládání hydraulického řízení potom obstarává ovládací elektronika, zásobování energií se děje elektrohydraulicky. Možnosti řízení jsou velmi různorodé, neboť i řízené nápravy mohou být opatřeny senzory. Problémem tak například není změna dorazu po zvedání návěsu, řízení závislé na rychlosti, „psí“ chod atd.
Bezpečnost
1. místo
Intertruck Benelux
Nizozemí – Hoogvliet
Lexguard – Ochrana při odbočování
Nehody při odbočování nákladních automobilů vpravo (či vlevo u levostranného řízení) jsou nadále dost časté a často závažné. Podle údajů společnosti Volvo z doby před 30 lety patřilo k tomuto typu nehod 37 % všech kolizí a zahynula při nich více jak třetina všech postižených osob. Dnešní situace není o moc lepší, v roce 2004 bylo v Nizozemsku přejeto odbočujícími nákladními vozy šestnáct cyklistů.
K omezení nebezpečí těchto nehod se montují na nákladní vozy přídavná zrcátka a kamery. Nový systém Lexguard však pracuje se senzory, kdy jsou použitelné dotykové, infračervené a rovněž radarové. Pro jednodušší montáž na různá vozidla jsou senzory uloženy do hadic z plastů, které se pak lepí na kritická místa vozidel. Přenos signálu na přístrojovou desku je rádiový, takže nejsou nutné další instalace.
Senzory monitorují oblast až do dvou metrů od vozidla a fungují dvoustupňově, takže například při přiblížení na 20 centimetrů musí řidič okamžitě zastavit.
Koncept
1. místo
Carl Henderson/Silvertip Design
Velká Británie – Richmond
B-Double s řídícím mechanismem
Anglický název je „Steering correction mechanism concept semitrailer“ – koncept mechanismu korekce řízení - a spočívá v konstrukci dvou-až třínápravového podvozku, který je spojen přes otočný věnec s rámem návěsu. K natočení kol v podvozku dochází prostřednictvím mechanického přenášení na táhla, která přes nápravový čep řídí první, třetí nebo obě nápravy.
Systém funguje tak, že souprava vybavená tímto mechanismem nevyjede z kruhové plochy od 12,5 do 5,3 metru (vnější a vnitřní poloměr otáčení). Tahač si tak nemusí výrazně nadjíždět do směrového oblouku. Podrobný popis řídící systému je v patentové přihlášce GB 2364678 A1 z 8. července 2001 a v přihlášce EP 0894696 B1 ze 14. prosince 2005).
Představení inovací na prvních třech místech přinese listopadový Truck & Business.