Těžká stavební řada MAN TGS  |  Archiv 2006 - 2012  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » Těžká stavební řada MAN TGS

Těžká stavební řada MAN TGS

 
image620

pondělí, 28. dubna 2008

Podvozky a vozidla určená pro stavební branži představují ve výrobním programu společnosti MAN velmi významný segment.  Výrobní paleta pokrývá prakticky celé hmotnostní spektrum. Nejlehčí vozidla celkové hmotnosti 6 až 12 t jsou zastoupena typovou...

 

Podvozky a vozidla určená pro stavební branži představují ve výrobním programu společnosti MAN velmi významný segment.  Výrobní paleta pokrývá prakticky celé hmotnostní spektrum. Nejlehčí vozidla celkové hmotnosti 6 až 12 t jsou zastoupena typovou řadou TGL. Hmotnostní segment 12 až 26 t reprezentuje typová řada TGM. Novinkou jsou těžká nákladní vozidla s celkovou hmotností nad 18 t, která jsou nabízena ve dvou typových řadách TGX a TGS. Nejtěžší samostatná vozidla mohou mít celkovou hmotnost až 41 t, v soupravě pro nadrozměrnou přepravu až 250 t.

Novým reprezentantem těžké řady stavebního segmentu je TGS, která se od převážně silniční varianty TGX liší v mnoha ohledech. Na první pohled například použitím subtilnější kabiny. I ta však může být v určité variantě dodána se dvěma lůžky. Nabídka modelů TGS je od začátku výroby velmi pestrá a zahrnuje prakticky veškeré představitelné kombinace pohonů hnacích náprav.

Nabídka pohonů začíná standardním provedením 4x2, 4x4, 6x4 či 6x6 a pokračuje speciálními podvozky s pohony 6x4 s hnací první a poslední nápravou (při použití vložené tlačené nápravy) popřípadě s hnací první a druhou nápravou (při použití vlečené nápravy). Manévrovatelnost těchto třínápravových podvozků je s ohledem na možnost použití řiditelné tažené či vlečené nápravy (jako řiditelné)  téměř srovnatelná s dvounápravovým podvozkem. S úspěchem se zde také využívá systém hydrostatického pohonu kol jedné nápravy, který je funkční až do rychlosti cca 30 km/h. Při deaktivaci hydrostatického pohonu pak tento systém nepůsobí žádné ztráty a celá náprava se chová jako hnaná, nikoliv hnací.

Hydrostatický pohon další nápravy lze dodat i u vozidel s klasickým pohonem 8x4, kde se při aktivaci hydrostatického čerpadla změní pohon na 8x6 a s vozidlem lze zdolat i obtížnější terén. Toto provedení podvozku se úspěšně používá například u domíchávačů betonových směsí s objemem bubnu 9 m3, popřípadě v kombinaci s betonovou pumpou, kdy nedochází ke zvýšení rámu podvozku jako u klasické 8X6.

Do stavebních vozidel stále větší měrou pronikají převodovky s automatizovaným systémem řazení. Osvědčená a již několik let softwarově inovovaná převodovka MAN-TipMatic se objevuje u stavebních podvozků stále častěji. Pro stavební branži je dodávána s novým programovým vybavením, které lépe vystihuje ztížené pracovní podmínky.

U vozidel určených pro nejtěžší terén s pohonem 8x8 je nově na našem trhu používána pouze rozdělovací převodovka s permanentním pohonem předních náprav vybavená mezinápravovým diferenciálem. Toto řešení lépe umožňuje rozdělit hnací sílu optimálně mezi všechny nápravy, V případě nouze lze samozřejmě diferenciál uzamknout a zdolat i ten nejtěžší terén.

Vedle klasických hnacích náprav s hypoidním stálým převodem, který je určen především pro silniční provoz, jsou pro stavební podvozky určeny především spolehlivé a osvědčené hnací nápravy s planetovou redukcí v kolech. Velkou výhodou u těchto náprav je schopnost dobře snášet i krátkodobé přetížení. U řady TGS jsou pak hnací nápravy dodávány s maximálním technickým zatížením 10,5, 11,5, 13 nebo 16 t.

U řady TGS byl  přepracován interiér kabiny, který dnes odpovídá nejpřísnějším ergonomickým požadavkům. Řidič je schopen pomocí multifunkčního volantu ovládat řadu provozních funkcí, počínaje tempomatem či trvalou brzdou a konče telefonováním či audiem . Na velkoplošném displeji má řidič přehled o většině provozních údajů a jednoduchým zásahem lze vyvolat i většinu provozních stavů vozidla.

V rámci nabídky podvozků určených pro montáž stavebních nástaveb jsou nově nabízeny také motory splňující emisní úroveň Euro 5. Tento systém využívá technologii SCR.  Všechny ostatní motory s technologií EGR s velkou rezervou splňují emisní limity Euro 4. Motory pro řadu TGS jsou připraveny ve výkonovém rozpětí od 235 kW/320 k do 397 kW/540 k. Další změny a novinky se týkají podvozku TGS – nové listové pružiny, aktivní tlumiče, úpravy příček a vyztužení rámu, umístění akumulátorů a vzduchových jímek a další.

Řada TGS je z výroby připravena na dodatečnou montáž většiny stavebních nástaveb, jako jsou sklápěče, domíchávače, betonové pumpu, hákové a ramenové nakladače, jeřáby a podobně. Pro většinu nástaveb lze z výroby zvolit závislý či nezávislý vedlejší pohon, který lze po datové sběrnici i vhodně konfigurovat.

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz