Test: Volkswagen Crafter 35 2,5 TDI
čtvrtek, 2. září 2010
Tentokrát jsme si vyzkoušeli vozidlo ze stáje Volkswagen. V průběhu června jsme s ním najeli více než 3000 kilometrů, a to jak doma, tak i po evropských dálnicích. Zajímalo nás, jak se vůz osvědčí v roli mnohostranného nenáročného pracanta, ale i...
Tentokrát jsme si vyzkoušeli vozidlo ze stáje Volkswagen. V průběhu června jsme s ním najeli více než 3000 kilometrů, a to jak doma, tak i po evropských dálnicích. Zajímalo nás, jak se vůz osvědčí v roli mnohostranného nenáročného pracanta, ale i to, jak se projeví různé zatížení na vlastnostech vozidla a na hospodárnosti provozu zejména při dálkových jízdách, k nimž skříňový Volkswagen Crafter svádí.
Uznávaná tradice
Užitková vozidla mají u značky VW více než 60letou tradici, na jejímž počátku stál typ Transporter. Rodina malých užitkových vozidel se rozrůstala „do délky i do šířky“ a užitkové typy značky Volkswagen si postupně získávaly příznivce u dopravců, na staveništích i v dílenských provozech malých podnikatelů. Podívejme se alespoň stručně na produkty poslední dekády.
Segment „trpaslíků“ pokrývá Volkswagen typem Caddy. Podle výbavy a typu motoru překračuje celková hmotnost mírně 2 tuny. S náběhem výroby se záhy stal typ Caddy velmi oblíbeným dopravním prostředkem malých podnikatelů.
Ještě úspěšnější nástup ovšem zaznamenala řada T5 (Transporter, Caravelle, Multivan a Kalifornia), která zahrnuje segment mezi 2,6 a 3,2 t celkové hmotnosti. V čísle 4/2009 magazínu Truck&business jsme uvedli podrobněji historii tohoto typu včetně inovačních změn, jimž byl podroben v minulém roce. Připomeňme jen, že premiéru slavil v nejnovějším provedení na loňském autosalonu IAA. Nová vozidla jsou úspornější, přívětivější k životnímu prostředí, hospodárnější a komfortnější než jejich předchůdci. Celá typová řada dostala nové motory s vysokotlakým systémem vstřikování Common Rail. Všechny motory plní emisní předpis Euro 5. Nová je přední partie, drobným úpravám byl podroben interiér. Radikální inovace zasáhla pohonný řetězec.
Typovou řadu LT nahradil z jara 2006 Crafter. S novým označením 30, 35 a 50 (desetinásobek celkové hmotnosti v tunách) nabízí široká typová řada pestrou paletu pracantů na rozvorech 3250, 3665 a 4325 mm. V nabídce jsou i verze s prodlouženým převisem. K normální a vysoké střeše přibyla varianta se zvlášť vysokou střechou s vnitřní výškou nákladového prostoru 2,14 m. Objem prostoru pro náklad se pohybuje v rozmezí od 7,5 do 17 m3. Do největšího modelu lze umístit za sebou pět europalet. U volitelných pneumatik supersingle (až do 4,6 t povolené hmotnosti vozidla) s menším valivým odporem oceníte velmi příznivou spotřebu paliva. Užitečná hmotnost činí (podle výbavy) u skříňové verze na středním rozvoru s vysokou střechou až 1,4 t.
Pracant je doma i na dálnici
Crafter patří do kategorie lehkých užitkových silničních vozidel, s nimiž se můžete bez obav vydat napříč Evropou. Pokud mají tyto vozy „všech pět P“ (praktické, pohodlné, přívětivé prostředí, prostorné, pohyblivé) nemusí mít jejich výrobci obavy, že by o tuto kategorii „přepravníků“ nebyl v budoucnu zájem ze strany podnikatelů.
Vozidla ovšem musí splňovat další požadavky kladené na hospodárnost a bezpečnost. Od lehkého skříňového vozidla provozovatel dále očekává nejen slušnou nosnost a životnost, spolehlivost, bezpečnost, dlouhé intervaly údržby, kvalitní dílenské zpracování, ale i snadný přístup do nákladového prostoru. Jak je na to z tohoto pohledu vybaven Volkswagen Crafter? Designéři navrhli karosérii s velmi slušnou aerodynamikou. V řešení jednotlivých panelů „šli s módou“ (horizontálně orientované velké světlomety, jednoduché mírně zaoblené tvary, velký sklon čelního okna). Crafter je ekologicky přijatelný (standardně Euro 5). Kultivovaný běh dobře odhlučněného výkonného pětiválce neruší ani při vyšších rychlostech. Jako samozřejmost vozidlo nabízí prakticky všechny běžně dostupné prvky aktivní i pasivní bezpečnosti a komfort na úrovni osobních vozidel střední třídy.
Má-li být model úspěšný, pak se musí výrobce přičinit o dostatečně širokou paletu pohonných jednotek, o pestrou nabídku příplatkového příslušenství (to je dnes standard u všech kategorií vozidel) a o možnost výběru převodovek, rozvorů a v neposlední řadě musí výrobce nabízet podvozky vhodné pro nástavbáře. A to nehovoříme o možnosti volby vozidla s různě vysokou střechou, o přijatelné pořizovací ceně, zůstatkové hodnotě a dalších aspektech důležitých při výběru vozidla (pojistné, spolehlivost, životnost, cena servisní hodiny, servisní intervaly, návratnost po pěti šesti letech atd.). Zdá se, že tvůrci vozidla nenechali v tomto směru nic náhodě. Pokusíme se alespoň některé vlastnosti vozidla posoudit podrobněji.
Celý článek si přečtěte v T&b č. 3/10