Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » Test: DAF LF45.210 EEV
Počátek výroby řady LF se datuje rokem 2001, shodně jako u řady CF. O rok později je již korunován titulem Truck Of the Year. V roce 2006 přišel na trh s motory splňujícími normy Euro 4 a 5, a nakonec v roce 2009 se zákazníci dočkali změněné vizáže,...
Počátek výroby řady LF se datuje rokem 2001, shodně jako u řady CF. O rok později je již korunován titulem Truck Of the Year. V roce 2006 přišel na trh s motory splňujícími normy Euro 4 a 5, a nakonec v roce 2009 se zákazníci dočkali změněné vizáže, která s sebou přinesla i nové motory. Jaký je stav řady LF dnes?
Řada LF se prezentuje jako rozvážková. Vozidla se cítí všude dobře, zejména v městských aglomeracích.
Úplná řada
Hnací ústrojí. Řada LF je k dispozici od 7,5 do 18 t. Z čehož typ LF45 reprezentuje menší tonáže od 7,5 do 12 t, zatímco typ LF55 pokrývá zbylé rozmezí do 18 t. Nabízené motorizace (osm různých výkonů) začínají od 103 kW (140 k) a končí 220 kW (300 k). Motory jsou stavěny na základě dvou různých konstrukcí bloků motoru Paccar FR, respektivePaccar GR s objemem 4,5 l, respektive 6,7 l. Poznamenejme, že výkony 154 kW (210 k) a 220 kW (300 k) přišly podpořit řadu až v roce 2009.
Motor FR152 (označení v sobě skrývá údaj o výkonu, tedy 152 kW = 207 k) je čtyřdobý řadový vznětový čtyřválec. Naproti tomu Paccar GR je řadový šestiválec. Největší výkon je k dispozivi v otáčkovém rozmezí od 2100 do 2300 1/min. Největší moment 760 N.m je konstantní v rozmezí od 1400 do 1800 1/min. U takového motoru není divu, že celkové otáčkové rozmezí je posazeno o něco výše. Což je změna oproti motorům pro dálkové tahače.
Z konstrukčního hlediska se účinnost motoru zvýšila, přičemž tlak ve vstřikovacím ústrojí byl ponechán společný pro oba motory Paccar FR i Paccar GR, a to v rozmezí od 1600 do 1800 barů, optimalizováno bylo řízení obou motorů. Nové písty se změněným tvarováním zajišťují lepší spalování směsi, což rovněž vede k lepší účinnosti spalování paliva.
I v segmentu rozvážkových vozidel se stále více uplatňují automatizované převodovky. Pro typ LF je určena převodovka AS-Tronic od firmy ZF. Nabízena je za příplatek, a pokud jej zaplatíte, vrátí vám jej tato šestistupňová převodovka svými četnými výhodami: méně stresu při řízení, nižší spotřeba paliva, menší opotřebení. Mimo této varianty jsou na výběr tři druhy převodovek s ručním řazením do H: pěti-, šesti- a devítistupňová verze. Dále musíme připomenout, že vozidlo je vybaveno kotoučovými brzdami na všech kolech, a přídavnou výfukovou brzdou, jež dodává brzdný výkon velikosti až 92 kW (129 k).
Příbuzný, nikoli dvojník
Nizozemské firmě DAF se povedlo dát typu LF osobitý vzhled, a to i přes fakt, že budka je využívána i konkurenty. Celkem už bylo vyrobeno 200 000 kusů těchto budek, z čehož 90 000 jich bylo použito právě pro řadu LF. I z tohoto čísla můžeme usuzovat na velký úspěch. Vyznavači značky si jistě všimli, že verze 2009 se odlišuje novým štítem sluneční clony.
Ergonomie a pohodlí. Snadný nástup do vozidla a výstup z něj je jednou z vlastností, která rozhoduje o výběru značky a typu. V rozvážkové službě je opouštění a znovunasedání do vozidla velmi časté. Práh kabiny leží ve výšce 90 cm od země a stačí jediný schůdek, abychom nastoupili.
Po nástupu dovnitř nám stačí jediný pohled, abychom zjistili, že šedý prostor se proměnil na teplý pastelově žlutý, a tedy i působí příjemněji na posádku. Volant dělá čest „velkým vozům“, vždyť je koneckonců úplně stejný jako u velkých bratrů. Jeho průměr je 450 mm a je opatřen podobnými ovladači jako jeho bratři: nastavení rychlosti, aktivace výfukového retardéru, omezovač tempomatu. Sedadla s novým čalouněním poskytují nevídané pohodlí.
Typ LF je dodáván se dvěma druhy kabin: krátkou kabinou (Day Cab) a spací kabinou (Sleeper Cab). Naše testované vozidlo bylo vybaveno druhou jmenovanou a umožňovalo srovnání obou kabin. Samozřejmě, 400 mm délky, které kabina získala, není nijak velká hodnota, avšak dostatečná na to, aby se dalo dovnitř umístit lůžko šířky 700 mm (600 mm za sedadly) a délky 2000 mm. Neopominutelný detail je matrace vcelku s výškou 12 cm.
Ve vozidle tohoto typu vyžaduje umístění lůžka vždy celou řadu kompromisů. Výrobce začne s lehkou kabinou délky 1603 mm, kterou musí prodloužit na délku 2003 mm. Navíc není možné použít pevné lůžko, volí tedy sklopné. Jediné řešení pro jeho sklopení je posunout sedadla dopředu. Musíme se rovněž zmínit o umístění třech zavíratelných schránek pod lůžkem s celkovým objemem 86 l (35/16/35). Vnitřní výška 1610 mm a šířka 1850 mm jsou společné parametry obou druhů kabin.
Známý design
Interiér řady LF je z velké části podobný s ostatními modely DAF, přičemž u pracoviště řidiče je podobnost nejzřejmější. Přístrojová deska neskrývá žádná překvapení. U typu LF můžeme dokonce najít také LCD monitor podobně jako u CF nebo XF, a dokonce nechybí ani číselný ukazatel hladiny kapaliny AdBlue. Dobře rozmístěné ovládací prvky padnou přesně do ruky. Samozřejmě, že kabinou prochází tunel motoru, který je ovšem rozdělen na dvě části – méně rozměrná část začíná akorát za přístrojovou deskou (před sedadly) a dovoluje snadný průchod kabinou z jedné strany na druhou. Z požadavku na snadný průchod je volba automatizované převodovky ještě výhodnější.
Být řidičem rozvážkové služby často znamená zároveň administrovat velké množství dokumentů; ty se dají s výhodou umístit do střední zavíratelné schránky pod lůžkem. Odkládací místa ve dveřích, vpravo nad čelním sklem a několik drobnějších poliček jsou velmi praktické, avšak nevhodné pro větší množství dokumentů.
Nad čelním sklem na straně řidiče jsou některé doplňkové funkce digitálního tachografu a ze třech částí se skládající sluneční clona. Pokud chce řidič dosáhnout na pravou část clony musí opustit sedadlo. Sluneční clona z jednoho kusu ať s ovládáním ručním nebo elektrickým asi stále zůstává nejlepším řešením.
Celý článek si přečtěte v T&b č. 3/10.