Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » Tatra s Euro 5
Pod označením Tatra On Air uvedla kopřivnická značka svůj motor Euro 5. Předpisy Evropské unie známé jako Euro 4 definují maximální přípustné limity emisí (především oxidů dusíku NOx, oxidu uhelnatého CO, nespálených uhlovodíků a pevných částic) ve...
Pod označením Tatra On Air uvedla kopřivnická značka svůj motor Euro 5. Předpisy Evropské unie známé jako Euro 4 definují maximální přípustné limity emisí (především oxidů dusíku NOx, oxidu uhelnatého CO, nespálených uhlovodíků a pevných částic) ve výfukových plynech motorů nákladních automobilů poprvé prodaných a registrovaných po 1. lednu 2006. Tatra nabízí více než 2 roky nákladní a speciální automobily vybavené vlastními vzduchem chlazenými motory emisní specifikace Euro 4 s technologií SCR (Selective Catalytic Reduction – selektivní katalytická redukce).
S předstihem před příchodem ještě přísnější emisní normy, označované jako Euro 5, která ve státech EU vstoupí v platnost 1. října 2009, představuje společnost Tatra nové motory Tatra On Air T3D-928 Euro 5 vybavené opět technologií SCR.
Motory řady T3D-928 Euro 5 SCR jsou originální vidlicové osmiválce přímo chlazené vzduchem, vybavené mechanickým vstřikováním paliva, přeplňované jedním výfukovým turbodmychadlem s regulací plnicího tlaku obtokem turbiny a chlazením plnicího vzduchu. Byl zachován zdvihový objem motoru 12 667 cm3 i konstrukce motoru s valivě uloženým klikovým hřídelem, samostatnými litinovými válci, hliníkovými hlavami a rozvodem OHV. Přímo na motoru je uložen chladicí ventilátor i chladiče oleje a plnicího vzduchu, takže motor s chladicí soupravou tvoří jediný kompaktní celek.
Tatra je jediným výrobcem na světě, který nabízí vlastní, vzduchem přímo chlazené motory emisní specifikace Euro 5 s mechanickým vstřikováním paliva. Výhodou je vysoká míra spolehlivosti, zaručená kvalitní funkce motoru za extrémně nízkých či naopak vysokých teplot, jednoduchá zástavba motoru, jednoduchý servis a s ním spojené nižší provozní náklady. Spotřebou paliva jsou motory plně srovnatelné s jinými.
Plnění emisních limitů Euro 5 zajišťuje souprava následné úpravy výfukových plynů, nahrazující ve voze tlumič výfuku. Zahrnuje katalyzátor pevných částic a sadu SCR řízenou autonomní elektronickou jednotkou. Sada sestává z nádrže AdBlue, vstřikovacího zařízení a vlastního katalyzátoru.
Motory T3D-928 EURO 5 SCR jsou k dispozici ve dvou úrovních maximálního výkonu a točivého momentu: 280 kW/1700 – 1750 min-1, 1800 Nm/1000 – 1200 min-1 a 325 kW/1700 – 1750 min-1, 2100 Nm/1000 – 1200 min-1.
Pro technickou kapalinu AdBlue je na vozidle vytvořena samostatná nádrž, umístěná vedle nádrže palivové. Systém vyžaduje pravidelné doplňování AdBlue obsluhou vozidla. O nutnosti doplnit AdBlue je řidič informován kontrolkou na přístrojové desce. Dávkovací jednotka je vybavena rovněž palubní diagnostikou monitorující funkci všech rozhodujících součástí systému. Kromě toho je na konci výfukového traktu umístěn snímač emisí ve výfukových plynech opouštějících vozidlo, který kontroluje celý proces SCR. Systém je tak schopen odhalit nejen poruchy jednotlivých součástí, ale i provoz bez redukčního činidla potřebné kvality.
Od roku 1995 (T3B-928 euro 2) do současnosti snížily originální vzduchem přímo chlazené motory Tatra 7,5krát emise pevných částic a 3,5krát emise oxidů dusíku při zvýšení maximálního výkonu o 27,5 % a zvýšení maximálního točivého momentu o 33,8 %.
Nová vozidla s motory Tatra budou sloužit zákazníkům Tatry v petrochemickém průmyslu, v dolech, lesích, armádách i hasičských jednotkách na všech kontinentech.