Tahač Mercedes-Benz jezdí na CNG
středa, 16. června 2010
Sériově vyráběná vozidla Mercedes-Benz Econic s pohonem na zemní plyn splňují již od roku 2002 nejpřísnější emisní normu EEV. Hovoříme o typových řadách třídy B, přes komfortní limuzíny třídy E, dodávky Sprinter a nákladní Econic až po autobusy...
Sériově vyráběná vozidla Mercedes-Benz Econic s pohonem na zemní plyn splňují již od roku 2002 nejpřísnější emisní normu EEV. Hovoříme o typových řadách třídy B, přes komfortní limuzíny třídy E, dodávky Sprinter a nákladní Econic až po autobusy Citaro. Dne 12. června představil Mercedes-Benz odborným novinářům další plynovou novinku na českém trhu - první tahač s pohonem na zemní plyn (CNG): Econic 1828 NGT. Tím značka s třícípou hvězdou rozšířila nabídku vozidel poháněných stlačeným zemním plynem do kategorie, kde dosud kralují výhradně naftové motory.
Ekologický Econic byl původně koncipován jako vozidlo pro svoz komunálního odpadu a v tomto provedení byl poprvé představen na kolínské výstavě Entsorga v květnu 1998.
Řadový šestiválec šetří životní prostředí
Econic poháněný motorem na stlačený zemní plyn se může pochlubit mimořádně ekologickým provozem, který výrazně přispívá k větší ohleduplnosti k životnímu prostředí. Další výhodou jsou zhruba poloviční hlukové emise motoru na zemní plyn oproti srovnatelným naftovým motorům. Vozidla Econic poháněná plynovými motory proto mohou např. vjíždět za účelem svozu odpadu také do ekologicky exponovaných oblastí nebo být nasazena v obytných zónách i v nočních hodinách, aniž by obtěžovala hlukem.
Econic s motorem na zemní plyn má emise pevných částic výrazně pod úrovní limitů EEV a Euro 5 (0,004 g/kWh). Řadový šestiválec M 906 LAG tahače poskytuje při zdvihovém objemu 6,88 litru největší výkon 205 kW (279 k) a největší točivý moment 1000 N.m od 1400 1/min.
Vozidlo je osazeno čtyřmi nádržemi na každé straně rámu na 80 litrů plynu s celkovým s objemem 640 l, což plně postačuje v běžném denním rozvážkovém provozu, resp. k bezpečnému ujetí 200 - 400 km dle provozních podmínek. Umístění ocelových tlakových nádrží na plyn na boku rámu nikterak neomezuje přepravní prostor.
Úspora provozních nákladů
Vozidla s pohonem na zemní plyn jsou zajímavá i pro nekompromisní počtáře. Econic NGT má ve srovnání s verzí se vznětovým motorem příznivější provozní náklady. V porovnání objemu poskytované energie je cena zemního plynu zhruba poloviční ve srovnání s benzinem. Proto se vyšší náklady, spojené s pořízením vozidla na plynový pohon, rychle vrátí formou nižších plateb u čerpacích stanic. Při koupi vozidel na plyn jsou v některých zemích poskytovány také výhodnější podmínky financování. Kromě toho poskytují i některé pojišťovny slevy pro automobily méně škodící životnímu prostředí. V některých zemích jsou vozidla na zemní plyn také daňově zvýhodněna. Díky tomu dochází ke snížení provozních nákladů o 40 - 60 procent oproti stejnému vozidlu, poháněnému naftovým motorem.
Více bezpečnosti přímo z výroby
Součástí sériové výbavy je měřicí zařízení pro zjišťování zatížení nápravy. Zařízení efektivně zabraňuje přetížení vozidla nákladem tím, že měří aktuální hmotnost a ukazuje ji na displeji „informačního systému řidiče“. Regulace prokluzu ASR zvyšuje jízdní stabilitu. Oba prvky přinášejí důležité výhody zejména v komunální dopravě, kdy může neúmyslně docházet k přetěžování vozidla. Již v minulosti byla vozidla Econic sériově vybavena závěrem nápravového diferenciálu a nápravou s kolovými planetovými redukcemi. Kombinací těchto konstrukčních prvků je zaručena vynikající trakce vozidel Econic. Vozidla jsou sériově vybavena regulací výšky rámu, která umožňuje zvyšovat a snižovat podvozek o 200 mm, resp. o 60 mm, což usnadňuje například manipulaci s výměnnými nástavbami. Dále se dodává uzamykatelná schránka na střeše, do níž lze bezpečně uložit nářadí nebo pracovní oblečení. Plnohodnotná sedadla také pro spolujezdce nabízejí osádce vysoký komfort sezení a optimální bezpečnost. Kromě toho lze výbavu přímo z výroby rozšířit o výkonný generátor 28 V/100 A, který zajišťuje napájení kompletní elektrické sítě vozidla a dobíjení akumulátorů a disponuje výkonovými rezervami pro dodatečné spotřebiče.
(vt)