Středoevropský veletrh autobusové dopravy letos poprvé
pátek, 4. listopadu 2011
Výstaviště v pražských Holešovicích se stalo po tři dny (od 3. do 5. 11.) svědkem konání Středoevropského veletrhu autobusové dopravy CZECHBUS 2011. Ne veletrhu se představilo 17 značek s vozidly všech velikostí a kategorií. První dva dny byly...
Výstaviště v pražských Holešovicích se stalo po tři dny (od 3. do 5. 11.) svědkem konání Středoevropského veletrhu autobusové dopravy CZECHBUS 2011. Ne veletrhu se představilo 17 značek s vozidly všech velikostí a kategorií. První dva dny byly určeny pro odborníky.
Po prvním neúspěšném pokusu soustředit v Praze „autobusovou smetánku“ (tehdy na výstavišti Letňany), se letos podařilo uspořádat pro odbornou veřejnost rozhodně zajímavou akci. Tak na nás alespoň působila pražská, resp.česká premiéra veletrhu CZECHBUS v první den, kdy jsme měli možnost v důstojném prostředí renovovaných pavilonů prohlédnout si nejnovější produkci z oblasti autobusů, jejich příslušenství a servisní techniky.
Poprvé v Praze
Kromě reprezentativní přehlídky dominantních výrobců autobusů, mezi nimiž jsme postrádali značky DAF, Daimler, VDL ale také domácí SOR, byly k vidění kromě 36 autobusů desítky produktů zaměřených na veřejnou dopravu. Mimořádná pozornost byla věnována „čistým pohonům“. Do této oblasti směřovaly nejen novinky na stáncích tuzemských i zahraničních vystavovatelů, ale i doprovodný program, který zaujal zájmem o tuto tématiku, ať již máme na mysli konferenci Sdružení pro dopravní telematiku či workshop Ústavu jaderného výzkumu Řež – Vodíkové technologie. Vhodnou součástí doprovodného programu byly i semináře České plynárenské společnosti a RWE – Využití CNG v městské dopravě a Ministerstva dopravy – Integrovaná veřejná doprava + nové požadavky na technické vybavení vozidel. U příležitosti veletrhu se rovněž uskutečnilo zasedání sdružení dopravních podniků ČR. Jak je patrno, většina témat se týká nejen autobusů, ale strategie v silniční dopravě obecně, což je důvodem k tomu, abychom se k některým naznačeným tématům vraceli.
Pořadatel - Incheba - si věří. Již dnes s odvahou zve na 2. středoevropský veletrh autobusové dopravy, který by se měl uskutečnit od 15. do 17. 11. 2012! Na tomto místě je nutné vyzdvihnout podíl generálního partnera veletrhu – Dopravního podniku hl. m. Prahy za podporu této akce.
Ale nahlédněme již alespoň do některých exposic. V prohlídce se zaměříme na vytipované české novinky mezi autobusy, z nichž mnohé slavily světovou premiéru dva týdny před touto akcí v Nizozemí, jiné si počkaly na Prahu. Skutečnost, že se nedostane v tomto referátu na všechny, je způsobena omezeným prostorem, který můžeme této akci věnovat. Výrobce autobusů uvádíme v abecedním pořádku.
Mezi exponáty
Iveco Irisbus s výrobními závody ve Francii a v České republice představilo pestrou škálu produktů od Daily Tourys s prodlouženým převisem a s italskou nástavbou až po Crossway.
Scania představila na dominantní expozici největší počet vozidel včetně české premiéry autobusu OmniExpress 3.20. Důvodem k exkluzivní prezentaci byla jistě i skutečnost, že Scania si letos připomíná 100 let od výroby prvního autobusu.
Solaris z Polska patří v České republice na všech specializovaných výstavách k tradičním vystavovatelům. Má skutečně co nabídnout, a to zejména v oblasti alternativních pohonů. V Praze jsem měli možnost shlédnout ve světové premiéře Hybridbus H12 postavený ve spolupráci s plzeňskou Škodou. Vozidlo je vybavené superkapacitory Maxwell, asynchronním trakčním motorem Škoda Electric, lithium-iontovými bateriemi Valence UEV-18XP a na čistě elektrický pohon ujede 10 kilometrů.
Více v magazínu Truck&business 4/2011, který vyjde koncem listopadu.