Stavební Mercedesy  |  Archiv 2006 - 2012  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » Stavební Mercedesy

Stavební Mercedesy

 
image1093

úterý, 7. dubna 2009

Téma stavební techniky není v našem magazínu vzácností. Všichni renomovaní výrobci silničních vozidel si uvědomují, že právě auta pro stavebnictví s nejvyššími nároky na bezpečnost, životnost a hospodárnost, budou stále žádanějším nenahraditelným...

 
Téma stavební techniky není v našem magazínu vzácností. Všichni renomovaní výrobci silničních vozidel si uvědomují, že právě auta pro stavebnictví s nejvyššími nároky na bezpečnost, životnost a hospodárnost, budou stále žádanějším nenahraditelným druhem dopravních prostředků. Jejich pracovní schopnosti, solidní bytelná konstrukce, vysoká životnost podvozků a dobrá ovladatelnost jsou nutnou podmínkou pro úspěšný vstup na konkurenční trh. Každý výrobce se snaží pokrýt co nejširší spektrum v nabídce stavebních strojů. Jsou-li v kategorii od celkové hmotnosti 18 tun zastoupeni všichni výrobci „velké sedmy“, pak směrem k nižším tonážím značek ubývá a všechny tři kategorie N1 až N3 nabízí jen menší část „vyvolených“. Jedním z výrobců je Mercedes-Benz. Co všechno pod pojem stavební stroje a nástavby pro stavebníky spadá u značky Mercedes-Benz do její nabídky jsme si mohli vyzkoušet v rámci mezinárodní prezentace, kterou uspořádala stuttgartská automobilka pro evropské novináře v prvním dubnovém týdnu ve Wörthu, Ötigheimu a Gaggenau.
 
Nástavby a nástavkáři
„První kolo“ mezinárodní prezentace - a s ním spojené tiskové konference - proběhlo v informačním středisku Branch Information Center (BIC) ve Wörthu v rámci sekce označené Van Solution. Zde měli novináři příležitost prohlédnout si nejen tradiční sklápěčky, ale i speciální nástavby umístěné na užitkových vozech s hvězdou na mřížce chladiče. Většina sklápěčkových nástaveb měla původ u tradičního dodavatele této techniky, domácí firmy Meiller. Mnohé z nástaveb však patřily dalším více méně známým dodavatelům, větším i drobným nástavkářům. Na více než dvacítce vozidel byly umístěny nástavby nejrůznějšího druhu a zaměření. Nejpočetněji zastoupeným typem, na němž nástavbáři nabízeli své produkty, byl Sprinter, sklápěčkové a valníkové nástavby jsem si prohlédli na podvozcích typu Vario, jiné našly místo ve skříňových verzích řady Vito. Kromě  zmíněného renomovaného mnichovského dodavatele sklápěčkových nástaveb jsme mezi exponáty objevili kupř. sklápěče Dautel, přívěs s třístranným sklápěčkovým mechanismem firmy Moetefindt, nízkopodlažní nástavby Schutz, nakládací jeřáby Fassi a Hiab, zvedací plošiny Ruthmann, zařízení pro dopravu velkoplošných skleněných tabulí Lansing, návěs od fimry Biberach několik mobilních dílen vybavených firmami Bott, Elite Truck Bodies či Sortimo.  Foto (101-1981): Řada užitkových vozidel pře informačním střediskem BIC
V terénu i na silnici
V rámci „druhého kola“ prezentace měli novináři možnost ohmatat si jak vlajkovou loď Actros s nejnovějšími úpravami, tak i stavební Vario a typ Sprinter s pohonem 4 x 4. Příležitost k testování vozidel byla jednak na malém demonstračním „polygonu“ (stavební terénní verze), jednak na silnici (silniční verze typové řady Actros). Největší pozornost byla samozřejmě soustředěna na vlajkovou loď nejen ověnčenou titulem Nákladní vůz roku 2009, ale předvedenou se zcela novými úpravami. Poprvé jsem měli možnost ověřit si stavební verzi vybavenou četnými doplňky a užitečným příslušenstvím. Připomeňme jen převodovku PowerShift Offroad, prodloužený stálý převod umožňující jízdu při velmi úzkých otáčkách s využitím maxima točivého momentu, ochranný kryt pod motorem, pružně zavěšený nástupní schůdek, nové sklápěčkové nástavby Meiller či nenápadný detail, jako je tlaková čisticí pistole dodávaná u některých verzí ve standardním provedení. Silniční verze byly z drtivé většiny vybaveny novými převodovkami PoverShift.
Foto (101-2004): Mezi testovacími vozidly nemohl chybět Axor s nástavbou Meiller - pro srovnání se mohutnějším bratrem
Test v extremních podmínkách
Civilní i vojenskou terénní techniku Mercedes-Benz testuje dnes již třetí generace zkušebních pilotů na „historické“ skalnaté zkušební trati Sauberg v těsném sousedství dalšího sídla společnosti v Geggenau. Právě zde absolvoval Actros bezpočet hodin v extrémně těžkých podmínkách, které může nabídnout jen málokterý tankodrom. Důkladně se zde prověří kvality nejrůznějších podvozkových kombinacích testovaných vozidel. Abnormální křížení náprav, stoupavost, nájezdové úhly, boční náklon, brodění… to jsou disciplíny, které dokáží zvládnout stroje typu Unimog. Ty zde autor obdivoval při minulých návštěvách. Na trati jsme však tentokrát měli možnost se zatajeným dechem sledovat extrémní zkoušky třínápravového i čtyřnápravového typu Mercedes-Benz Actros v rámci „třetího kola“ prezentace. Při sjezdu čtyřicetiprocentního svahu přišly vhod dokonce i pružně zavěšené schůdky, které se ochotně poddaly i extrémně velkému přednímu nájezdovému úhlu. Více v květnovém čísle T&B č. 2/2009.


 
image1091image1092
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz