Bezpečné silniční vlaky chránící životní prostředí úspěšně absolvoval první předváděcí testy mnohačlenného konvoje vozidel. Testovací flotila se skládala z vedoucího nákladního automobilu následovaného třemi vozidly, která byla řízena zcela...
Bezpečné silniční vlaky chránící životní prostředí úspěšně absolvoval první předváděcí testy mnohačlenného konvoje vozidel. Testovací flotila se skládala z vedoucího nákladního automobilu následovaného třemi vozidly, která byla řízena zcela autonomně při rychlostech dosahujících až 90 km/h – přičemž rozestup mezi vozidly nepřekračoval šest metrů.
Na realizaci projektu SARTRE se podílí sedm evropských partnerů a je to jediný projekt svého druhu, který může být realizován na běžných dálnicích a v němž je flotila vozidel zařazena ve smíšeném provozu s ostatními uživateli silnice.
„Naše účast v projektu SARTRE umožňuje efektivnější a bezpečnější způsob provozu, který nabízí i potenciál k úspoře paliva. Poskytuje nám příležitost zkoumat dopravní řešení budoucnosti a využívat přitom výhod intenzivního vývoje prováděného ve společnostech Volvo Trucks a Volvo Technology,“ říká Carl Johan Almqvist, ředitel pro bezpečnost dopravy a produktů společnosti Volvo Trucks.
Dialog účastníků
Díky pochopení skutečnosti, že problematika implementace technologie silničních vlaků na evropských dálnicích není pouze technickou záležitostí, byla do projektu SARTRE zařazena i rozsáhlá studie, která má určit, jaké změny v sociální struktuře budou potřebné k tomu, aby se technologie flotil vozidel mohla realizovat. K tomuto účelu bude vedena řada diskusí mezi jednotlivými stranami. Účastníky první diskuse byli techničtí experti, politici, zákonodárci a výzkumníci v oboru silniční bezpečnosti. Ve workshopu bylo prodebatováno mnoho netechnických problémů spojených se silničními vlaky, jako například legislativní předpisy, odpovědnost spojená s produkty a přijetí automatizovaných vozidel mezi řidiči.
Mezi základními požadavky byla potřeba dohodnout se na společné terminologii pro útvar vozidel, jako jsou například kritéria pro definování toho, kdy je vozidlo plně, kdy částečně, nebo naopak vysoce automatizované, a potřeba obrátit se na mnoho různých národních právních předpisů, aby se dosáhlo harmonizace předpisů.
Mnoho předností
Silniční vlaky podporují bezpečnější dopravu, protože flotily vozidel jsou vedeny profesionálními řidiči například ve vedoucím nákladním automobilu a reakční doby mezi vozidly jsou mnohem kratší. Dopad na životní prostředí je nižší, protože vozidla následují blízko jedno za druhým a tak využívají výhody nižšího odporu vzduchu. Předpokládá se, že úspora paliva bude v rozsahu až do 20 procent. Také kapacita vozovky bude využita mnohem efektivněji.