Šéf nákladních pneu Continentalu v Praze
středa, 19. listopadu 2008
Člen správní rady koncernu Continental a ředitel divize nákladních pneumatik Hans-Joachim Nikolin navštívil Prahu v polovině listopadu a tudíž v době, kdy hlavním námětem úvah a komentářů v médiích byla hospodářská krize a její možné konsekvence....
Člen správní rady koncernu Continental a ředitel divize nákladních pneumatik Hans-Joachim Nikolin navštívil Prahu v polovině listopadu a tudíž v době, kdy hlavním námětem úvah a komentářů v médiích byla hospodářská krize a její možné konsekvence. Právě to bylo jedním z ústředních témat tiskové konference, která se konala 19. listopadu v Praze.
Na otázky novinářů dále odpovídali Bernd Korte, viceprezident a ředitel oddělení vývoje společnosti Continental, a jednatel společnosti Barum Continental Roman Hančík. Ten zastupoval otrokovický závod, který se v portfoliu výrobních jednotek Continentalu řadí dlouhodobě na absolutní špici – co do objemu výroby i efektivity (viz samostatný blok).
Nás zajímala především skupiny Rubber (Continental je též čtvrtým největším dodavatelem součástek a podvozkových celků pro auto průmysl na světě) , v rámci níž se nyní profilují tři divize: osobních a lehkých užitkových pneu, nákladních pneu a Conti Tech. Hans-Joachim Nikolin jako specialista na nákladní pneumatiky pečlivě sleduje trendy v oblasti silniční autodopravy a možné následky tohoto vývoje na prodej pneu. Na naši otázku, jak vážně bere odhady analytiků o možném propadu v prodeji nákladních automobilů o 20 a více procent v roce 2009, odpověděl: „Odhad se různí a není důležité, jestli to bude 15, 20 či více. V každém případě k propadu dojde, i když dopady na prodej pneumatik budou jiné v první výbavě a jiné v náhradní potřebě. Letos například prodej nákladních pneu pro první výbavu ještě rostl o 2 % (do září včetně – pozn. red.), zatímco v náhradní potřebě se propadl o 8 %. Předpokládám, že v příštím roce zůstane prodej pro náhradní potřebu na úrovni letošního roku, tedy nebude dále klesat. V první výbavě přijde pochopitelně strmý pokles tak, jak oslabí prodej nových nákladních a přípojných vozidel.“
Že by dopravní firmy při klesající poptávce častěji sahaly po levném řešení, např. levných pneu z Asie, Nikolin nepředpokládá: „Každý autodopravce ví, že se toto řešení ekonomicky nevyplatí, i když pořizovací cena je nižší řekněme o 30 %. Nelze však úplně vyloučit, že firmy takové řešení zvolí. Např. tam, kde bude takový deficit hotových peněz, že prostě na jiné než levné pneumatiky nebude. I s takovými případy musíme počítat.“
Jednou z cest, jak si zachovat zákazníky i v těžších dobách, je rozvoj programů tyre managementu a orientace na kompletní životní cyklus pneu. Nicméně ani toto není lék na všechno: „V té části obchodu v nákladními pneumatikami zaměřené na fleety to jistě funguje, méně už v obchodu orientovaném na dealery. Řešením může být například náš mileage contract, tedy účtování podle ujetých kilometrů. Musíme však být obezřetní, neboť dodavatel zde funguje tak trochu jako banka a bere na sebe určitá finanční rizika. Komplexní programy pneu hospodářství však zůstanou důležité a budeme je rozvíjet na evropské úrovni i na úrovni jednotlivých trhů.“
V souvislosti s nedávnou investicí Continentalu do výroby osobních pneumatik v Púchově napadá otázka, jaký tato událost měla vliv na fungování tamního úspěšného společného podniku na nákladní pneu: „Řekl bych, že efekt byl spíš opačný, než myslíte. Divize nákladních pneumatik zde zafungovala jako impuls a hnací motor pro vstup do výroby osobních plášťů. Kdyby totiž nebylo dobrých zkušeností při výrobě osobních pneu, zřejmě by se tato akvizice neuskutečnila. Jinak pochopitelně určité pozitivní synergie využíváme, např. nedávno instalovaný provoz na míchání směsí využije výroba osobních i nákladních plášťů. Posilujeme také vývoj v rámci púchovského závodu. Dnes zde pracuje na vývoji již padesát lidí a role Púchova v této oblasti posílí.“