Scania testuje hybridní autobusy
pátek, 19. června 2009
Scania zahájila rozsáhlý program provozních zkoušek šesti ekologických městských autobusů. Jejich průkopnická koncepce je založena především na instalaci hnacího řetězce využívajícího etanolové hybridní technologie. Ta přináší snížení spotřeby...
Scania zahájila rozsáhlý program provozních zkoušek šesti ekologických městských autobusů. Jejich průkopnická koncepce je založena především na instalaci hnacího řetězce využívajícího etanolové hybridní technologie. Ta přináší snížení spotřeby paliva nejméně o 25 % ve srovnání se standardním vznětovým motorem, ale také radikální redukci úrovně emisí kysličníku uhličitého o 90 %. Automobilka připravila projekt ve spolupráci se společností SL, která provozuje městskou hromadnou dopravu osob ve Stockholmu a s operátorem Swebus.
„Tyto provozní zkoušky nám poskytnou reálné a cenné poznatky o tom, jak funguje tato hybridní technologie ve skutečném uplatnění, stejně jako fakta o vlivu na životní prostředí,“ konstatuje Göran Hammarberg, vedoucí vývoje autobusové divize automobilky Scania.
Významnou podporu poskytly švédská státní energetická agentura a agentura ochrany životního prostředí. „Výhledově nám projekt umožní poskytovat dopravcům techniku s výrazně lepšími parametry z hlediska vlivu na životní prostředí.“ doplňuje Göran Hammarberg.
Výrobce zařadil do zkoušek autobusy řady Scania OmniLink ve verzi Low Entry. Nové hnací ústrojí je ideální soustavou pro typický městský a příměstský provoz spočívající v opakovaném rozjíždění a zastavování, krátkých jízdních úsecích a dlouhých provozních směnách.
Klíčovým detailem konstrukce je absence mechanického spojení mezi spalovacím motorem a pohonem kol. Hnací agregát, který pracuje na Dieselově principu a je upraven pro spalování etanolu (ED 95), pohání pulsní generátor. Ten vyrábí elektrický proud pro pohyb vozidla. Působí při zpomalování jako zdroj proudu, který je pak ukládán do kapacitních akumulátorů. Protože fungují na podobném principu jako kondenzátory, mají mnohonásobně delší životnost, než soudobé olověné nebo niklkadmiové akumulátory a nevyžadují téměř žádný servis.
Scania vyrobila a uvedla do provozu od roku 1989 více než 400 autobusů s etanolovým pohonem, které úspěšně jezdí ve Stockholmu.