Pro ekonomickou jízdu nákladním vozidlem konstantní cestovní rychlostí je potřebné mnohem víc než jen zapnout tempomat. Normální tempomat dělá to, k čemu je navržený – snaží se udržovat nastavenou rychlost ve všech podmínkách. V kombinaci s...
Pro ekonomickou jízdu nákladním vozidlem konstantní cestovní rychlostí je potřebné mnohem víc než jen zapnout tempomat. Normální tempomat dělá to, k čemu je navržený – snaží se udržovat nastavenou rychlost ve všech podmínkách. V kombinaci s automatickou převodovkou bez problémů doveze náklad včas do cíle. I když je pro řidiče tento styl jízdy pohodlný, má i své nevýhody. Jakmile při stoupání do kopce začne klesat rychlost, vozidlo v zájmu zabránění ztráty rychlosti využije maximální točivý moment motoru a případně i podřadí na nižší převodový stupeň.
Normální tempomat se snaží udržovat nastavenou rychlost i během celého sjezdu z kopce, což znamená, že vozidlo bude mít na začátku sjezdu cestovní rychlost. V důsledku toho může dojít k nechtěnému brždění, aby se předešlo překročení maximální povolené rychlosti, a to i při sjezdu z malého kopce. Stejně jako v případě jakéhokoli brzdění, je výsledkem plýtvání paliva. Školený řidič ví, že takové chování je nehospodárné. Na začátku kopce řidič začne s vozidlem stoupat s trochu vyšší rychlostí, aby na kopci nebylo nutné měnit převodový stupeň a tím plýtvat palivem i časem.
Pokud řidič zná trasu, krátce před zahájením sjezdu pravděpodobně uvolní plynový pedál a s využitím hybnosti a hmotnosti vozidla tak "zdarma" získá rychlost pro jízdu z kopce. Toto předvídavé chování je součástí lidského charakteru a je těžké ho zakomponovat do zařízení nebo systému. Normální tempomat si pochopitelně neuvědomuje, jaká bude cesta za následující zatáčkou, systém Active Prediction však takovou výhodu má. Někdy může být pro řidiče těžké posoudit, zda cesta je, nebo není vodorovná, ale tento systém to dokáže.
Tempomat společnosti Scania se systémem Active Prediction je navržen tak, aby eliminoval nevýhody normálního tempomatu s využitím dat s povrchem mapami silniční sítě. V současnosti má tento systém úplné pokrytí pro západní a střední Evropu. V případě chybějících údajů se systém přepne na funkci normálního tempomatu. Topografické informace se zkombinují s údaji GPS na určení polohy vozidla a topografie nadcházející cesty. Na základě těchto informací se každou sekundu vypočítává nejhospodárnější rychlostní profil. Údaje o cestě se ukládají do rozhraní vozidla Scania Communicator, které neustále shromažďuje a vysílá údaje o řidiči, vozidle a poloze na portál Scania Fleet Management. Mapové údaje jsou při dodání uloženy v paměti zařízení a lze je aktualizovat v servisu Scania.