Scania: nové motory a další inovace
pátek, 24. října 2008
Švédská automobilka Scania rozšiřuje nejmodernější řadu motorů, které splňují náročné emisní limity Euro 5 bez dodatečné úpravy výfukových plynů. Novou platformu motorů s revoluční technologií systému vstřikování představila společnost na...
Švédská automobilka Scania rozšiřuje nejmodernější řadu motorů, které splňují náročné emisní limity Euro 5 bez dodatečné úpravy výfukových plynů. Novou platformu motorů s revoluční technologií systému vstřikování představila společnost na mezinárodním veletrhu užitkových vozidel v Hannoveru na konci září. V rámci něho zákazníkům prezentovala i řadu novinek, které zvýší pohodlí samotných řidičů a především provozní efektivitu vozidel.
Nové motory s revoluční technologií
Nová řada motorů přináší zásadní technologické novinky. Jedná se především o nový systém vstřikování Scania XPI, který funguje na systému common rail. Prostřednictvím něho za pomoci vysokého tlaku vstřikování snižuje objem pevných částic obsažených v palivu. „Ve spalovacím prostoru se zároveň snižuje teplota spalování díky recirkulaci výfukových plynů . Tím dochází k významné redukci emisí oxidu dusíku. Některé modely jsou vybaveny dvoufázovým chladícím okruhem,“ doplňuje Martin Benda, marketingový ředitel Scania CZ. Turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek potom do sání dodává přesný objem výfukových plynů a vzduchu. Celý tento proces řídí kontrolní systém samotného motoru Scania.
Nové 5 a 6válcové motory mají výkon od 230 hp a kroutícího momentu 1050 Nm až po 480 hp a 2500 Nm. Právě vysoké kroutící momenty výrazně přispívají k lepší ovladatelnosti vozidla. Vzhledem k tomu, že umožňují řadit i v nízkých otáčkách, zvyšují ekonomičnost provozu. „Nové motory jsou nyní zaváděny nejen do všech typů nákladních vozidel Scania (P, G, R), ale i do modelových řad městských a dálkových autobusů,“ říká Martin Benda.
Motory přesně dle požadavků a budoucího využití
Švédská automobilka Scania zároveň reaguje na nejnovější a nejpřísnější evropský standard EEV (enhanced environmentally friendly vehical) a nabízí pro potřeby nákladních vozidel i autobusů 9litrové motory o výkonu 230, 280 a 320 hp. Každý zákazník má tak možnost vybrat si motor přesně dle jeho požadavků. S rostoucími ekologickými požadavky se zkvalitňují i technologie snižování emisí. EGR, technologie recyklace výfukových plynů, se využívá zejména u autobusů. Provozovatelé nákladních vozidel mohou volit mezi EGR a SCR, selektivní katalytickou redukcí.
Novinky v kabině i v oblasti podvozku zvýší efektivitu provozu
Důležitou charakteristikou při výběru vozidel je komfort pro samotné řidiče a také efektivita vozidel. Scania se v rámci vlastního výzkumu zaměřuje i na tyto oblasti. Vyhodnocuje a reaguje tak na nové požadavky a nároky svých zákazníků. Aktuálními novinkami, které byly na veletrhu v Hannoveru představeny, jsou například pohodlnější lůžka, rozšířená funkčnost palubní desky a nové zadní vzduchové pérování se dvěma měchy. Důležitou funkcí se stal rozjezdový asistent. „V našich vozidlech je tato funkce již součástí standardní nabídky. Řidičům pomáhá především v situacích, kdy musí vůz překonávat značný odpor,“ říká Martin Benda. A dodává: „Prostřednictvím této funkce si motor udrží požadované otáčky, aniž by bylo nutné namáhat spojku. Rozjezdový asistent navíc poskytne řidiči přesnější kontrolu nad otáčkami při zařazení neutrálu nebo pouštění spojky.“
Novinky ve zkratce:
Kabina
Nová konstrukce lůžka
• 35mm silnější matrace (155mm) a lepší pružení (řada R)
• Díky novému designu lůžka není potřeba posunovat sedadla (platí pro všechny spací kabiny)
• Nové horní lůžko se silnější matrací, lepším odpružením a novým čalouněním (kabiny R-series Topline)
Nové střešní odkládací poličky (P, G, a R Highline)
• Nově uspořádaný úložný prostor nad hlavou, včetně víka a osvětlení
• 25% větší úložný prostor
• Příprava pro zabudování mikrovlnné trouby
• Uzamykatelná přihrádka na straně u řidiče.
Nové úložné prostory za dveřmi, dostupné po obou stranách kabiny
Nová roleta upevněná na dveřích (R-Series Highline, Topline)
Lavice pro spolujezdce (G-series – krátké kabiny, denní kabiny)
Nový vysokotlaký systém čištění reflektorů
Nový informační panel
Nový informační panel s vylepšenou grafikou u všech modelů
Lze zobrazit informace z digitálního tachografu
Možnost zobrazení informací z nástavby, včetně varovných světelných a zvukových znamení Není nutné instalovat tolik doplňků: vypínače jsou dostupné jako příslušenství
Dodávány jsou tři varianty informačních panelů – Basic, Colour a Colour Plus, kde u posledních dvou zmíněných variant je možnost programovatelných polí.
Podvozek
Nový odlehčený systém zavěšení zadních náprav se dvěma vzduchovými měchy
• Nové příčky, lehčí rám a závěsné komponenty
• Oproti předchozím modelům se dvěma měchy nyní lehčí až o 120kg
• Postupné zavádění do výroby pro jednotlivé modely
• Varianta se čtyřmi vzduchovými měchy možná pro úsporu hmotnosti, vyšší komfort a pohodlnější práci s nákladem
EBS v kombinaci s bubnovými brzdami
• Dostupné u modelů 4x2 s pneumatickým pérováním
• Hlavně pro využití ve stavebnictví
• Citlivější brzdy
• Lepší funkčnost pro interakci s jiným systémy, například retardérem, využití energie z brzdění, ESP
Převodovky
Manuální převodovky – pro možnost specifikace pomocných náhonů (PTO)
• Nová, po straně umístěná PTO
• Nová, vzadu umístěná, dvoupřírubová, vysokorychlostní PTO
Automatické převodovky
• Automaticky řadí neutrál při zastavení, například na semaforech
• Asistent pro rozjezd do kopce
• Omezení rychlosti (30km/h) a blokování zpátečky, pokud je stupátko obsazeno (popelářské vozy)