Rozvážková doprava a Mercedes
čtvrtek, 1. července 2010
V současné době jsme svědky průběžného přehodnocování, ať již máme na mysli strukturu společnosti, výběr dopravních prostředků či přístup k ekologii. To se týká bezprostředně autodopravců a logistiky dopravy všeobecně. Kromě pátrání po maximálních...
V současné době jsme svědky průběžného přehodnocování, ať již máme na mysli strukturu společnosti, výběr dopravních prostředků či přístup k ekologii. To se týká bezprostředně autodopravců a logistiky dopravy všeobecně. Kromě pátrání po maximálních úsporách ovlivňuje současnou strategii dopravců i nemilosrdná legislativa. Hledání nových cest v rozvážkové dopravě bylo hlavním tématem akce nazvané Distribution Symposium 2010, na kterou Daimler sezval novináře z evropských zemí 30. června do logistického střediska Germersheim poblíž Karlsruhe.
Několik desítek evropských novinářů mělo možnost v průběhu akce vyslechnout přednášky, seznámit se s ekologicky přívětivými rozvážkovými vozidly značky Mercedes-Benz a Mitsubishi Fuso, prohlédnout si obří Globální logistické centrum (GLC), z něhož denně více než tři stovky nákladních vozidel rozváží díly a montážní skupiny vozů a v neposlední řadě se dozvědět jaké novinky značka chystá na podzimní autosalon IAA.
Program sympozia byl následující:
- moderovaná diskuze k tématům:
- rozvážková doprava dnes.
- modelová řada Mercedes-Benz a Fuso,
- alternativní pohony/paliva pro rozvážkovou dopravu,
- logistika centra pro náhradní díly,
- rozvážková doprava budoucnosti,
- prohlídka centrálního logistického centra.
V úvodní přednášce se snažila Sylvia Diederichsmeier, vedoucí skupiny, která se zabývá budoucností dopravních systémů, definovat pojem „rozvážková služba“, o níž má dnešní potenciální zákazník zcela vyhraněné představy, leč každý poněkud specifické, přizpůsobené vlastním potřebám. Jiné požadavky klade zákazních na rozvoz pečiva v centrech metropolí, jiné na rozvoz léků v jednotlivých regionech, jiné na zásobování jednotlivých článků velkých obchodních řetězců.
K tomu ovšem musí výrobce připočíst striktní legislativu, která kupř. omezuje vjezd těžkým, neekologickým či hlučným vozidlům do určitých lokalit. Ostatně prognóza, že se lidé z venkova budou stěhovat do velkých městských aglomerací (z 60 % v roce 2030 stoupne počet obyvatel velkoměst na 70 % již v roce 2050) hraje nikoliv bezvýznamnou roli při dlouhodobých úvahách o rozvážkové službě. A to nehovoříme o stále větší náročnosti zákazníků na rychlost dodávky zboží přímo na místo určení.
Vezmeme-li v úvahu, že doprava zboží do supermarketu jednou 40tunovou soupravou nahradí zhruba 17 rozvážkových „nákladáčků“, pak se není co divit, že jak výrobce, tak dopravce musí rozlousknout - v rámci optimálního zajištění dopravy - nejeden tvrdý logistický oříšek. O tom všem podrobněji v podzimním čísle našeho magazínu.