PRVNÍ OSMISTUPŇOVÁ
úterý, 5. prosince 2006
Péče o zajištění optimálních podmínek pro práci spalovacího motoru, a tím i snaha o dosažení co nejnižší spotřeby paliva při různých rychlostech vozidla, vede ke konstrukci převodovek s velkým rozsahem rozděleným na co nejvíce rychlostních stupňů. U...
Péče o zajištění optimálních podmínek pro práci spalovacího motoru, a tím i snaha o dosažení co nejnižší spotřeby paliva při různých rychlostech vozidla, vede ke konstrukci převodovek s velkým rozsahem rozděleným na co nejvíce rychlostních stupňů. U těžkých nákladních automobilů nejsou výjimkou dvanácti či šestnáctistupňové převodovky, zatímco u lehkých užitkových a osobních vozidel jsme se donedávna spokojili se čtyř- výjimečně s pětistupňovými převodovkami, dnes již zcela běžnými. Stále častěji najdeme u osobních a lehkých užitkových vozů převodovky šestistupňové. Před třemi roky použil Mercedes-Benz u luxusních verzí sedmistupňovou samočinnou převodovku. To byl již na světě šestistupňový automat ZF, jehož duchovním otcem je Francouz Lepelletier. Na pařížském autosalonu 2006 byla ve světové premiéře na stánku společnosti Aisin vystavena osmistupňová verze této převodovky, jejíž planetové soukolí navrhoval geniální francouzský konstruktér. Ten nám po tiskové konferenci poskytl podrobnosti o svém patentu. Osmistupňová planetová převodovka TL 80SN hmotnosti 95,4 kg se dvěma rychloběžnými stupni je konstruovaná pro největší točivý moment 500 Nm. Má toto odstupňování převodů 4,597 – 2,724 – 1,864 – 1,464 – 1,231 – 1,000 – 0,824 – 0,685, - Z4,056.