Protektory Bridgestone a Bandag z Broumova  |  Archiv 2006 - 2012  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » Protektory Bridgestone a Bandag z Broumova

Protektory Bridgestone a Bandag z Broumova

 
image2008

čtvrtek, 21. dubna 2011

Bridgestone, Bandag, Broumov – co tato tři jména spojuje? Bridgestone je přední světový výrobce pneumatik s osmdesátiletou tradicí, který na celém světě zaměstnává přes 137 tisíc lidí. Bandag je rovněž značkou známou na všech kontinentech, i když...

 

Bridgestone, Bandag, Broumov – co tato tři jména spojuje? Bridgestone je přední světový výrobce pneumatik s osmdesátiletou tradicí, který na celém světě zaměstnává přes 137 tisíc lidí. Bandag je rovněž značkou známou na všech kontinentech, i když užšímu spektru lidí - převážně v sektoru gumárenství, silniční autodopravy a nákladních aut vůbec. Zabývá se výrobou protektorovacích běhounů pro tzv. studené protektorování a dodávkou kompletních technologií pro tento proces. Ve východočeském Broumově na česko-polské hranici sídlí protektorovací závod společnosti Jopeco z Náchoda, která protektory obou značek vyrábí.
Protektorování nákladních pneumatik je rychle se rozvíjející odvětví, jehož význam roste s tím, jak roste tlak na hospodárnost, efektivitu a udržitelný rozvoj. Mezi léty 2010/2009 zaznamenalo odvětví protektorování nárůst přes 16%, přičemž ve východní Evropě dokonce od 32%. Celkově se podle údajů profesní organizace ETRMA v roce 2010 v Evropě obnovilo 49 447 tun pneumatik, z toho 85% tzv. protektorováním za studena a 15% teplým protektorováním, tj. vulkanizací v lisu.

Trend současnosti
Všischni přední světoví výrobci pneumatik se dnes angažují tak či onak v odvětví protektorování. Kvalita koster je u nich v současnosti na takové úrovni, že i po ojetí běhounu má kostra vysokou užitnou hodnotu a její likvidace je přinejmenším nerozumná. Proto se dnes mluví o druhém nebo dokonce o třetím životě pneumatik, kdy se pneumatika po částečném opotřebení protektoruje a prořezává. V některých případech je dokonce možné opakované protektorování. Životnost koster tak někdy narůstá až na hodnoty ve stovkách tisíc kilometrů, dokonce jsou zaznamenány případy, kdy kostra vydržela přes milion kilometrů provozu. I v Česku se v posledních letech začíná prolamovat odvěká nedůvěra k protektorům, pramenící z historicky nedobrých zkušeností s tímto produktem z dob před dvaceti a víc lety, který ovšem neměl s tím současným kromě názvu nic společného. Svou roli hraje i jistá zarputilost některých autodopravců, kteří v euforii z vysokých zisků v dobách největšího boomu silniční autodopravy hleděli na protektor jako na cosi nedůstojného a přežilého, což je názor ničím nepodložený a nepatřičný. V západní Evropě je používání protektorů znakem moderního myšlení, zdravého hospodaření a kladného vztahu k životnímu prostředí.

Protektory vs. levné pneumatiky
Ale abychom nedávali jen vinu autodopravcům, v neprospěch ekologické obnovy pneumatik hrál v dobách nedávno minulých i fakt, že do země proudily tuny levné pryže z Asie, takže ekonomická výhoda protektorů se nejevila tolik markantní. I to je dnes už minulost. Levné nákladní pneumatiky sem proudí v nezmenšené míře, ale většina dopravců již pochopila, že sázka na nízkou pořizovací cenu je velmi zavádějící. Nákup dražší, ale kvalitní kostry ve spojení s prodloužením její životnosti díky protektorování je ta nejvýhodnější alternativa. Nemluvě již o dalších úsporách spojených se sníženým valivým odporem premiových pneumatik i protektorů a úsporách při vlastním provozu (nižší spotřeba nafty). Raketově rostoucí ceny kaučuku a nových pneumatik jsou dalším argumentem ve prospěch protektorů. Zdražují pochopitelně i výrobci protektorovacích materiálů, ovšem spotřeba materiálu při protektorování je podstatně nižší než při výrobě nových pneumatik. V posledních měsících poptávka po protektorovaných pneumatikách roste, brzdou je mnohdy nedostatek koster, které se pro účely protektorování i vozí ze zahraničí.

Pod křídla Bridgestonu
Protektorované pneumatiky společnosti Jopeco jsou zárukou vysoké kvality jednak díky špičkovému vybavení tamního provozu, tak i díky používání materiálů a technologií značek Bridgestone a Bandag, které firma v procesu protektorování studenou cestou používá. Bandag byl po II. světové válce průkopníkem studeného protektorování a spoluzakladatel této firmy vlastní proces vynalezl. Od roku 2007 je Bandag součástí korporace Bridgestone, čímž došlo ke spojení největšího světového výrobce pneumatik (ve většině globálních ukazatelů Bridgestone mírně předbíhá francouzský Michelin) a zkušeného specialistu na materiály a technologie pro studené protektorování – Bandag. V nabídce protektorovacích běhounů jsou osvědčené dezény nových pneu Bridgestone i tzv. aplikačně specifické dezény, vyvíjené „na míru“ pro speciální provozní použití. Kromě toho Bridgestone dodává premiové protektorovací běhouny Bridgestone Retread. V Evropě se každý rok obnoví běhouny Bandag 1,2 mil. pneumatik, což představuje 16procentní podíl na trhu. Kvalitní aplikaci běhounů zajišťuje na 180 certifikovaných dealerů ve 40 zemích.

Kvalita z Broumova
Jopeco je jedním z nich. Je vybaven nejmodernější technologií včetně shearografického analyzátoru koster, který nedestruktivní cestou odhalí případné skryté vady pneumatiky. Kromě laserové shearografie se uplatňuje i pečlivá vizuální vstupní kontrola. Po dvoustupňové kontrole následuje proces drásání, který se rovněž realizuje na plně automatickém stroji. Obsluha zadá požadovaný rozměr, vybere značku a přesný typ dezénu a drásací hlavice pak rotující pneumatiku dokonale obrousí. Platí, že zbytková pryž by měla být co nejmenší, protože každý nadbytečný milimetr zvyšuje zahřívání budoucího protektoru o 4 stupně. Dojde-li v tomto procesu k drobným poškozením kordů, v následující fázi se tato místa manuálně vybrousí a vyplní extrudovanou pryží. Následuje pátý stupeň procesu protektorování – navalování nového běhounu. I to probíhá na automatickém stroji, který běhoun zespodu opatřený tzv. spojovací gumou (ta se v následném procesu v autoklávu vulkanizuje) navaluje s milimetrovou přesností na odrásanou pneumatiku. Tyto polotovary se pak ukládají do pryžových obalů, tzv. obálek, které jsou následně vzduchotěsně uzavřeny. V tomto stavu putuje pneumatika do vulkanizačního kotle, kde se po dobu 4,5 – 5,5 hodiny při teplotě 100 °C a tlaku 6 bar vulkanizuje. Po vulkanizaci již následují pouze „kosmetické“ úpravy důležité již ne pro funkčnost, ale estetický vzhled nového produktu, který je na první pohled k nerozeznání od nové pneumatiky.

V protektorovacím závodě Jopeco se takto obnoví na 60 nákladních pneumatik denně, maximálně lze dosáhnout denní kapacity 80 pneumatik. Protektory odtud putují do vlastní maloobchodní sítě, do sítě partnerských pneuservisů Bridgestone nebo přímo k autodopravcům. 
 

Na foto: Zástupce značky Bandag v ČR Jan Broulík (vlevo) a majitelem společnosti Jopeco Petrem Vlkem.

Dále fotografie jednotlivých kroků technologie výroby protektorů za studena: laserová shearografie, vizuální kontrola, drásání, vybroušení a opravy, navalování, obálkování, vulkanizace, kontrola a závěrčená úprava hotového výrobku.

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz