Pozor na přetěžování
úterý, 23. ledna 2007
Rádi všichni kritizujeme - ovšem často zcela oprávněně – naše zákonodárství. V tomto okamžiku máme ovšem na mysli nedostatečnou resp. žádnou kontrolu nad dodržováním zákonných předpisů. Jedním z nich je dodržování limitních rozměrů a hmotností...
Rádi všichni kritizujeme - ovšem často zcela oprávněně – naše zákonodárství. V tomto okamžiku máme ovšem na mysli nedostatečnou resp. žádnou kontrolu nad dodržováním zákonných předpisů. Jedním z nich je dodržování limitních rozměrů a hmotností vozidel. Pokud jde o rozměry, tam se stěží řidič proviní, neboť délka, šířka i výška je dána konstrukcí vozidla. Připomeňme jen, že největší povolené rozměry a hmotnosti vozidel a jízdních souprav včetně nákladu jsou zakódovány ve vyhlášce č. 197/2006 Sb., kterou se mění vyhláška č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích ve znění vyhlášky č. 100/2003 Sb. Všechny zmíněné předpisy vycházejí z mezinárodních standardů, v novém znění se „doladily“ jen drobnosti. Co se však začalo měnit je (konečně) přímé zjišťování, zda-li u vozidel v provozu nedochází k velice nebezpečnému a škodlivému překračování hodnot největších povolených hmotností na nápravu. První vlašťovky se objevily s loňským jarem. Umístění prvních vah přineslo překvapivý výsledek. Jak vypadá dnešní situace a jaké největší povolené hmotnosti stanoví předpis, o tom v prvním čísle 1/2007 Truck&Business.