Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » PALUBNÍ JEDNOTKY
Podle směrnice 2004/52/ES Evropského parlamentu a Rady z 29. dubna 2004 o interoperabilitě elektronických systémů pro výběr mýtného ve Společenství by jednotlivé systémy elektronického vybírání mýtného měly být schopné přebírat budoucí technologická...
Podle směrnice 2004/52/ES Evropského parlamentu a Rady z 29. dubna 2004 o interoperabilitě elektronických systémů pro výběr mýtného ve Společenství by jednotlivé systémy elektronického vybírání mýtného měly být schopné přebírat budoucí technologická a systémová zlepšení bez nákladné výměny starších modelů a metod, náklady na zavedení systémů by v případě komerčních a soukromých uživatelů silnic měly být nepodstatné ve srovnání s výhodami uživatelů i společnosti jako celku.
Proto je nezbytné definovat v technické oblasti postupy týkající se provozování služby, konfigurace palubních jednotek, postupy při placení a fakturaci, včetně fungování kontrolních systémů. Dohoda jednotlivých zemí o standardech úrovně služby nabízené zákazníkům se jeví jako nevyhnutelná.
Budou-li jednotlivé mýtné systémy členských zemí EU součinné, umožní to redukci počtu palubních jednotek; cílovým stavem je samozřejmě jeden integrovaný systém, který umožní naplnění požadavku jeden uživatel – jedna palubní jednotka, který umožní, aby vozidlo vybavené palubní jednotkou na placení mýtného v jedné zemi, mohlo využít toto zařízení i v zemích ostatních.
Moderní palubní jednotky mají předpoklady k tomu, aby byly využitelné nejen pro elektronické mýtné (a to jak v rámci mikrovlnného, tak i satelitního systému), ale mohou také přinášet řadu informací příslušným dopravcům. Jde například o logistické služby a přenos telemetrických dat (množství paliva, teplota motoru apod.), komunikaci s posádkou event. nouzové volání, podporu navigačních systémů, informace o poloze atd.
Tlak na zavedení elektronického mýtného je způsoben především stálým nárůstem kamionové dopravy, v současnosti však jednotlivé státy berou v úvahu pouze své národní hledisko, objevují se ale první příklady mezinárodní spolupráce, jako v případě skandinávských zemí (Norsko, Švédsko, Dánsko), společného projektu Francie a Španělska nebo spolupráce Švýcarska s Rakouskem, kde dohoda rakouské společnosti ASFINAG a Švýcarského vrchního ředitelství cel umožňuje od roku 2004 zabudovat do vozidla švýcarskou palubní jednotku TRIPON, která je schopná komunikace se zařízením pro odečet mýtného v Rakousku. Uživatel si tak nemusí pořizovat rakouskou palubní jednotku (GO-Box), musí však uzavřít smlouvu se společností ASFINAG a sdělit jí údaje o uživateli, vozidle a způsobu placení. Vlastní úhrada mýtného probíhá v obou státech odděleně.
Technologii GNSS/CN zavedla jako první země na světě SRN. Německý mýtný systém je na základě požadavků výběrového řízení duální, což v praxi znamená, že nevyžaduje přítomnost palubní jednotky OBU, její instalace však znamená pro dopravce zjednodušení provozu. Automatický zúčtovací systém tedy využívá palubní jednotku, vozidla bez instalované OBU využívají manuální systém.
Celý článek si přečtěte v T&B č. 3/06.