OSTRÁ KRITIKA ZÁKONÍKU PRÁCE
pátek, 5. ledna 2007
Připravované nařízení vlády, kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě a provádí některá ustanovení zákoníku práce, má být promítnutím směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 15 z roku 2002. Jejím...
Připravované nařízení vlády, kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě a provádí některá ustanovení zákoníku práce, má být promítnutím směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 15 z roku 2002. Jejím proklamovaným účelem je zlepšit ochranu zdraví a bezpečnosti osob vykonávajících mobilní činnosti v silniční dopravě, zvýšit bezpečnost silničního provozu a dále sblížit podmínky hospodářské soutěže.
Zákonodárce ovšem omezuje možnost výkonu práce řidiče-zaměstnance takovým způsobem, že řidič průměrně třetinu pracovní doby nebude moci k řízení vozidla využít. Návrh nařízení omezuje možnost i přesčasové práce více, než jak umožňuje všem ostatním kategoriím zaměstnanců zákoník práce a nenechává ani možnost kolektivním vyjednáváním uzavřít přijatelnou domluvu mezi zaměstnanci a zaměstnavatelem. Výsledek je potom nasnadě, zvýší se nedostatek řidičů, sníží se jejich výdělky, zvýší se provoz na silnicích, protože místo dvou vozidel budou muset jet auta tři, aby zákazníci dostali stejný objem zboží.
V konkurenční nevýhodě se čeští dopravci ocitnou i vůči firmám z řady evropských zemí, jejichž vlády i přes riziko soudu s Evropskou komisí výše zmíněné směrnice zatím nepromítly do své národní legislativy.