One More Pile
středa, 2. února 2011
Volvo Trucks je jednou ze společností, která hledá cesty k ekologické a hospodárné dopravě. Jedním z výsledků výzkumu a experimentů posledních měsíců je projekt označený „One More Pile“, a není divu, že týká soupravy využívané ke svozu dřeva. Jen v...
Volvo Trucks je jednou ze společností, která hledá cesty k ekologické a hospodárné dopravě. Jedním z výsledků výzkumu a experimentů posledních měsíců je projekt označený „One More Pile“, a není divu, že týká soupravy využívané ke svozu dřeva. Jen v samotném Švédsku se každý rok po cestách převeze 70 milionů krychlových metrů dřeva.
Fakta o soupravě
• Souprava „One More Pile“ je 30 metrů dlouhá s nosností 65 tun vytěženého dřeva. V současné době je celková délka souprav pro svážení dřeva v EU omezena na 18,75 metru (s výjimkou Švédska a Finska, kde smějí být soupravy až 24 metrů dlouhé). Maximální celková hmotnost soupravy je dnes 40 resp. 44 tun.
• Praktické zkoušky soupravy „One More Pile“ byly zahájeny v lednu 2009. Dodnes souprava najezdila 525 000 kilometrů a přepravila více než 100 000 tun vytěženého dřeva mezi severošvédskými městy Överkalix a Piteå.
„One More Pile“ je společný výzkumný projekt Švédského výzkumného lesnického ústavu, Švédské správy silnic, společnosti Volvo Trucks, společnosti Parator, Švédské federace lesnického průmyslu, společností Holmen, SCA, Stora Enso, Sveaskog, Södra Skogsägarna, Švédské asociace společností silniční dopravy a Národní asociace soukromých silnic.
Výsledky průběžné zprávy, zveřejněné v polovině projektu, potvrzují původní očekávání: Doprava využívající soupravu „One More Pile“ umožňuje snížení emisí oxidu uhličitého ve srovnání s konvenční soupravou pro svážení dřeva o 20 %. Podobně se snižují i ostatní emise. Testy také prokazují, že souprava „One More Pile“ nejen vyhovuje ekologickým předpisům, ale její provoz přináší větší zisk.
Nehovoříme-li o legislativních otázkách souvisejících s délkou a hmotností soupravy, pak zbývá uskutečnit řadu dalších testů. Mezi jinými se také plánuje zařadit zkušební vozidla do podmínek každodenního provozu i v jiných oblastech Švédska.
Výsledky byly prezentovány 13. ledna na konferenci Nordic Transport Forum, výroční konferenci dopravního sektoru severských zemí.