Ohlédnutí za pařížským autosalonem
pátek, 5. října 2012
Koncem září a začátkem října patří Paříž milovníkům automobilů. Ve stejný den, kdy skončila přehlídka užitkových vozidel IAA v Hannoveru, se totiž otevřely brány výstaviště Porte de Versailles. První dva dny byly zadány novinářům, zatímco běžný...
Koncem září a začátkem října patří Paříž milovníkům automobilů. Ve stejný den, kdy skončila přehlídka užitkových vozidel IAA v Hannoveru, se totiž otevřely brány výstaviště Porte de Versailles. První dva dny byly zadány novinářům, zatímco běžný návštěvník má možnost obdivovat expozice 270 značek z 21 zemí do 14. října. Osobní vozidla, jimž je autosalon zasvěcen, nejsou sice „potravou“ pro Truck & business, přesto jsme mezi exponáty našly mnoho nových užitkových, a zejména městských vozidel a z oblasti techniky spoustu zajímavých řešení pohonných systémů. Na ty, které nás nejvíce zaujaly, upozorníme v našem příspěvku.
Nebudeme se tedy zabývat „rychlými koly“, jimž se ostatně velmi důkladně věnovala celá řada médií profilovaných na vozidla kategorií M1. Mezi nablýskanými novinkami se zastavíme zejména u francouzských značek, neboť právě domácí výrobci dominovali v počtu expozic zasvěcených užitkovým vozidlům, ať již máme na mysli sériové výrobky, či prototypy. Nejdříve alespoň letmý pohled do křišťálové koule věštící budoucnost automobilu.
Čínská ofenziva na obzoru
Odborný magazín Journal l´Automobile uvádí předpokládaný procentuální i absolutní podíl na výrobě automobilů v roce 2025 ve srovnání s odhadovanou produkcí letošního roku. Šokující je zejména nárůst produkce v Číně. Pro ilustraci uvádíme produkci v nejproduktivnějších zemích (v závorkách je vyjádřena výroba v milionech vyrobených vozidel v letech 2012/2025):
Indie (3,9/15,5)
východní Evropa s Ruskem (6,7/7,2)
Čína (18,8/37,5)
Předpokládaná společná evropská a severoamerická produkce bude podle předpovědi prognostiků v roce 2025 „pouhých“ 36,6 milionu vozidel, tedy nižší než výroba v Číně! Ta se stane automobilovou velmocí. Otázkou zůstává, jaké pohonné jednotky budou ve vozidlech umístěny. Hrozba z vyčerpání fosilních paliv již dnes děsí nejen ekology. Ale vraťme se do současnosti, kdy má ještě evropský automobilový průmysl jak o oblasti vývoje, tak i výroby nezastupitelné respektované postavení. To se týká ovšem nejen těžkých nákladních vozidel, ale i vozidel nižších kategorií zasahujících až do rozvážkových miniatur. Zdá se, že horké hlavy zarputilých ekologů prosazujících elektromobily pozvolna vychládají. Samozřejmě, že navrch bude mít energie z obnovitelných zdrojů a neustálé zdokonalování dominantního spalovacího motoru. Výsledek nikdy nekončící mravenčí práce výzkumných a vývojových pracovníků dokazují nejen četné studie, ale i začínající hromadná výroba těchto vozidel. Za všechny připomeňme alespoň Volkswagen Golf, který se u nové studie BlueMotion může pochlubit spotřebou 3,2 l/100 km a emisemi CO2 pouhých 85 g/100 km. A to nehovoříme o minivozítkách určených pro rozvážkovou městskou službu. Právě na ty, abecedně seřazené, se zaměříme. Nejprve však nahlédněme do expozic renomovaných automobilových evropských a japonských značek, kde jsme tu a tam objevili užitkové verze.
Pikapy a rozvážková vozidla
Skutečnost, že mezi exponáty bylo k vidění velmi málo pikapů nás nepřekvapila. Vyjímkou byla užitková vozidla značky Isuzu. Na mnohých stáncích jsme však postrádali letošní novinky užitkových verzí homologovaných v kategorii M1 (Mercedes Citan, Ford Custom a další). Zejména němečtí výrobci dali přednost IAA v Hannoveru, kde se tato vozidla prezentovala v „plné parádě“. Na několika snímcích si přiblížíme a krátkým textem upozorníme na několik nových rozvážkových vozidel a pikapů. Také ukážeme pár technických zajímavostí z oblasti alternativních pohonů.
Citroën představil ve francouzské premiéře odvážný koncept označený Tubik. Ať již pojetím exteriéru či přístupem do extravagantního interiéru se vymyká dosavadním zvyklostem. Na stánku renomovaného domácího výrobce budil tento experiment nebývalou pozornost.
Dangel se zabývá úpravami podvozků. Jako světovou premiéru označila renomovaná francouzská firma ze Sentheimu úpravu typu Citroën Berlingo na pohon všech kol. Připomeňme jen, že k dosavadním úpravám patří zejména vozidla značky Peugeot, typ Partner 4x4, Expert 4x4 či Boxer 4x4.
Ford přivezl do „Paříže z oblasti užitkových vozidel pouze zcela přepracované Tourneo Connect ve verzi Titanum. Ostatní novinky byly určeny jen pro Hannover.
Na stánku Isuzu se japonský výrobce pochlubil novým pikapem D-Max ve francouzské premiéře. Samozřejmostí je pohon 4 x 4. Stejně jako u předešlých modelů lze objednat novinku s kabinou Crew, Space nebo Single.
Mercedes-Benz představil ve světové premiéře typ B 200 Natural Gas Drive. Pod zadním sedadlem umístil ve dvojité podlaze jednu velkou a dvě malé nádrže na zemní plyn s celkovým objemem 125 l (odpovídá zhruba 21 kg). Díky inteligentnímu uspořádání zůstal pětimístnému vozidlu tradičně velký zavazadlový prostor. Zájemci se vozidla dočkají začátkem příštího roku. Další zajímavostí, která nám padla do oka, byl zřejmě nejrychlejší sériově vyráběný elektromobil ve verzi SLS AMG Coupé Electric Drive. Konstrukce renomovaného seskupení MB + AMG ukazuje na možnosti elektromobilu vybaveného čtyřmi elektromotory celkového výkonu 552 kW a točivého momentu 1000 N.m. Lze snadno věřit tomu, že zrychlení z 0 na 100 km/h dosáhne toto „ vznášedlo“ za 3,9 s.
SsangYong si kromě ohlášených premiér z oblasti osobních vozidel a jedné studie připravil známý pikap v provedení ActyonSport s mnoha více méně užitečnými doplňky.
Francouzské miniatury
Jedna z největších expozic v pavilonu 2.1, věnovaná alternativním pohonům, patřila společně třem firmám vytvářejícím společenství podporující výzkumnou a vývojovou činnost v oblasti automobilovém dopravy ve Francii. Stánku dominoval elektromobil s palivovými články označený F-City H2, na jehož vývoji se podílely společnosti FAM Automobiles, EVE System, FC LAB, Institut Pierre Vernier, Michelin a Swiss University HES. K tradičním výrobcům miniaturních městských automobilů patří sdružení výrobců
Aixam Mega. Pod značkou Mega jsme mohli na autosalonech vidět dokonce sportovní vozidla již v roce 1992. Aixam představuje zejména osobní vozy. Hlavním produktem se značkou Mega jsou městská minivozítka, z nichž nákladní verze Mutlitruck jsou vybaveny naftovým motorem a e-Worker patří nákladním verzím s elektromotory. Francouzské společnost Bolloré představila na své expozici model elektrobusu Bluecar s optimalizovanou konstrukcí podvozku. Na jeho stavbu byly využity díly z hliníkových slitin, vysoce pevná ocel a spékané kovy. V tomto případě nejde samozřejmě o miniaturu, ale o „dospělý autobus“ vyráběný od loňského roku a určený pro dopravu 22 cestujících. Vozidlo přepravuje návštěvníky na Mont-Saint-Michel v Normandii. Elektromobily společnosti
Commarth se poněkud vymykají uvedeným předlohám z francouzské produkce již proto, že typy Cross Rider byly vyvinuty a vyrobeny ve Španělsku. Výrobce uvádí jako hlavní přednosti malých užitkových vozítek nulové emise, nízké energetické náklady (0,6 eura na 100 km), čtyřhodinové nabíjení na 100% kapacitu akumulátorů, osm modelů ve třech různých délkách, homologace EHK a možnost řízení některých modelů bez řidičského oprávnění.