Objíždění mýtných úseků a nezávislá data
pátek, 1. července 2011
V debatě o objíždění mýtných úseků, která má odůvodnit rozšiřování mýta na silnice nižších tříd, Česmad Bohemia vždy argumentuje nutností seriozních podkladů mapujících skutečný stav. Uvádí to sdružení dopravců ve své tiskové zprávě, která dále...
V debatě o objíždění mýtných úseků, která má odůvodnit rozšiřování mýta na silnice nižších tříd, Česmad Bohemia vždy argumentuje nutností seriozních podkladů mapujících skutečný stav. Uvádí to sdružení dopravců ve své tiskové zprávě, která dále uvádí:
Zda dopravci provozující zejména těžká nákladní vozidla a návěsové soupravy objíždějí zpoplatněné úseky, ověřovalo ve dvou náhodně vybraných lokalitách Centrum dopravního výzkumu, které je nezávislou veřejnou výzkumnou institucí. Pro sčítání byly vybrány dvě lokality, které jsou uvedeny v mapě obcí postižených kamionovou dopravou (viz internetové stránky Dopravní federace). Z uvedených obcí byly zvoleny Hustopeče a Velké Meziříčí, na základě ideálního umístění v blízkosti dálnice D1 a D2 a souběžně vedené komunikace s dálnicí. Z provedeného sčítání v případě obou měst vyplývá, že:
• těžká nákladní vozidla a návěsové soupravy tvoří maximálně 10,3 % z celkového dopravního proudu,
• zdrojem nákladní dopravy provozované těžkými nákladními vozidly a návěsovými soupravami může být cca z 25 až 30 % vlastní doprava do města nebo z města,
• umístění průmyslové zóny nebo velké dopravní a logistické firmy zvýší dopravní proud těžkých nákladních vozidel a návěsových souprav projíždějících městem až o cca 16 % a v případě kombinace s nájezdem a sjezdem na dálnici, se může zvýšit průjezd těchto vozidel městem až o 50 %,
• na komunikacích směřujících do nebo z uvedených měst jsou ve větší míře zastoupena především lehká a střední nákladní vozidla, v některých směrech tento podíl činní až 22 % z celkového počtu vozidel.
Na základě těchto měření je zřejmé, že nelze zjednodušeně konstatovat, že pro těžká nákladní vozidla a návěsové soupravy projíždějící městem nebo obcí je prvotní motivací objíždění úseků, na kterých se vybírá mýto. Při posuzování pohybu nákladní dopravy je třeba brát v potaz především podmínky odrážející místní hospodářské zájmy.
View Larger Map