Nový Mercedes-Benz Actros
pondělí, 27. června 2011
První letní den byl pro společnost Daimler zcela mimořádný. Pěti stům novinářů představila v pronajatém pavilonu bruselského výstaviště další, tentokrát velmi důkladnou modernizaci vlajkové lodi. U prezentance nového vozu Mercedes-Bernz Actros...
První letní den byl pro společnost Daimler zcela mimořádný. Pěti stům novinářů představila v pronajatém pavilonu bruselského výstaviště další, tentokrát velmi důkladnou modernizaci vlajkové lodi. U prezentance nového vozu Mercedes-Bernz Actros nemohli chybět nejvyšší představitelé společnosti Daimler. Výstaviště v centru EU bylo vybráno pro premiéru zcela záměrně: Actros není jen novým produktem, ale je i vkladem do nové unijní logistiky.
Nový Actros přináší inovace prakticky na všech montážních celcích, ať již hovoříme o podvozkových skupinách, designu, motoru či hnacím řetězci. Změny vedly ke zvýšení ekologické čistoty, komfortu, jízdní dynamiky a hospodárnosti provozu. Vše začíná volbou vhodnějších konstrukčních materiálů a končí zlepšením kvality přípravy výroby s ohledem na co nejnižší celkové náklady vynaložené na modernizaci.
Koncepce: Soustředění na dálkovou dopravu
Již předchůdce nového vozu, uvedeného na trh před 15 lety, postavil svému následníkovi vysokou laťku, což dokazuje i ddosavadní úspěššný prodej (700 000 vozů) řady Actros. Nový typ je ve svém provedení zaměřen na dálkovou dopravu, dokáže však posloužit ve všech nasazeních, která dosud pokrývala vozidla Actros a Axor ve dvou typových řadách.
Inovace může stručně charakterizovat takto: prostorné budky (z nichž většina má rovnou podlahu), inovovaná výbava s oddělením pracovního a obytného prostoru, nové, atraktivní uspořádáni přístrojové desky, nový rám a dynamický podvozek s rekonstruovaným brzdovým systémem, asistenčními elektronickými soustavami, které jsou zárukou vysoké míry aktivní bezpečnosti vozidla. A to nehovoříme o novém řadovém šestiválci s dostatečnou momentovou rezervou. (Popisu i výrobě motoru Euro VI jsme se podrobně věnovali v prvním čísle letošního ročníku magazínu Truck&business.)
Actros je tedy prvním vozidlem ve své kategorii, který byl od základu modernizován s motorem Euro VI, což s sebou přináší celou řadu výhod, a to jak v oblasti spotřeby paliva, tak i v celkových provozních nákladech.
Exteriér: Aerodynamická optimalizace
Actros s novou tváří získal nezaměnitelný vzhled mezi konkurenčními kamiony jako silný, dynamický, nikoliv však hrubý tahoun. Charakteristické jsou splývající linie s harmonickým přechodem mezi maskou a boky (v řeči návrhářů si design nového Actrosu získal označení „Flow“). Cílem jemných zásahů do vnějších tvarů bylo snížení aerodynamického odporu, a tím i snížení spotřeby paliva ve srovnání s předchůdcem, což se zdařilo. Vstup do vozidla umožňuje další inovovaný prvek: multifunkční klíč.
Interiér: Prvotřídní pracovní a obytné prostředí
Celé 2,3 resp. 2,5 m šířky, čtyři varianty střechy a průchod kabinou největší délky 2,3 m. Za těmito čísly se skrývá stavebnicový systém s rozdílnými budkami určenými pro dálkovou přepravu. Pět ze sedmi variant má rovnou podlahu. Mimořádná budka typu GigaSpace nabízí dosud zcela neobvyklý prostor 11,6 m³, vnitřní výšku 2,13 m a objem odkládacích prostorů 900 l.
Velkou pozornost věnovali designéři barevnému sladění interiéru a propracování detailů na přístrojové desce. Zatímco řidič má před sebou multifunkční volant, atraktivní informační systém a nad hlavou střešní odkládací skříňky, pak odpočinková část kabiny je pohodlně vybavena postelí s „domácím“ komfortem.
Pro dokonalé pohodlí lze za příplatek objednat SoloStart Concept, zcela nový relaxační prvek umístěný v zóně spolujezdce, jehož sedadlo je posunuto k zadní stěně kabiny.
Pohon: Řadový šestiválec Euro VI s nízkou spotřebou
Nové motory jsou považovány za etalony v hodnocení spotřeby paliva, a to zejména díky jedinečnému systému vstřikování X-PULSE se zvýšeným tlakovým účinkem. Motory vynikají robustností a výkonnou motorovou brzdou. Nová generace čítá tři řady různých zdvihových objemů se společným koncepčním základem.
Více o motoru typu OM 471 (12,8 l) jako první vlašťovce mezi velkými motory, u nichž se podařilo radikálně zredukovat kysličníky dusíku a částice. Připomeňme jen, že motory jsou vyráběny ve výkonovém rozmezí 310 kW (421 k) až 375 kW (510 k) s točivými momenty 2100 až 2500 N.m dosahovanými již při otáčkách kolem 1000 1/min.
Hospodárnost motoru a nízké emise jsou dále doplněny dlouhou životností a prodlouženými servisními intervaly po 150 000 kilometrech. Pohonný řetězec sestává výhradně z třetí generace plně automatizované převodovky PowerShift reagující na citlivou řadicí elektroniku ještě rychleji a precizněji než u současných vozidel. Delší stálý převod zadní nápravy s modifikovaným ozubením snižuje otáčky motoru, což má příznivý vliv na spotřebu paliva.
Podvozek: Robustní, lehký, bezpečný
S Actrosem nabízí Daimler vynikající jízdní dynamiku. Odlehčená bezpečná vozidla suverénně zvládají všechny jízdní režimy a velmi dobře vedou stopu. Základem podvozku je nový široký rám odolný proti nakroucení, vytvořený speciálně pro silniční verze. Základní konstrukce náprav se sice shoduje s předchůdcem, nicméně drobné úpravy zaznamenalo jak řízení, tak i pérování nabízející vyšší komfort. Nový retardér je nejen výkonnější, ale i lehčí.
V případě asistenčních systémů otevírá Daimler novou kapitolu: K dispozici je kupř. jedinečný systém pro udržování bezpečné vzdálenosti za vozidlem jedoucím před námi kombinovaný se zařízením Stop-and Go regulující samočinně dokonce rozjezdy a zastavování v silničních zácpách.
Testování: 20 milionů kilometrů na silnici
Vývoj nového vozu se uskutečňoval pod heslem „Trucks you can trust“. Důvěra v nový truck je zakotvena v práci mnoha stovek zkušebních techniků, což představuje 2600 hodin v rámci dokončovacích tvarových úprav v aerodynamickém tunelu, 50 milionů kilometrů průběhu motorů na zkušebních stavech a 200 milionů kilometrů včetně zkušebních jízd u zákazníků. Vývoj byl zahájen před 10 lety, pět let byly testovány jednotlivé komponenty a celé vozidlo. Silniční testy se uskutečnily za všech klimatických podmínek v nejrůznějších stoupáních a strmých sjezdech v arktických zimách i v horkému pouštnímu klimatu.
Více v třetím čísle Truck&business v září 2011.