Nový DAF XF
pondělí, 12. listopadu 2012
Společnost DAF na veletrhu nákladních vozidel IAA v Hannoveru představila svoji novou vlajkovou loď Euro 6 XF. Výroba nového modelu XF započne na jaře 2013. Elegentní DAF XF se vyznačuje zcela novým podvozkem, motorem Euro VI Paccar MX s nízkou...
Společnost DAF na veletrhu nákladních vozidel IAA v Hannoveru představila svoji novou vlajkovou loď Euro 6 XF. Výroba nového modelu XF započne na jaře 2013. Elegentní DAF XF se vyznačuje zcela novým podvozkem, motorem Euro VI Paccar MX s nízkou spotřebou paliva, aerodynamickým tvarem kabiny a moderním prostorným interiérem. Výrobce prezentuje nový model jako nejkomplexnější konstrukční řešení a vývojový program za 84letou historii společnosti DAF.
Při vývoji nové generace motorů Euro VI navázala společnost DAF na 12,9litrový motor Paccar MX, který si v Evropě i v Severní Americe získal znamenitou pověst pro svou spolehlivost, hospodárnost a vysoký výkon. Motor Paccar MX-13 charakterizuje kombinace osvědčených moderních technologií a velkého množství technických inovací. Motory používají přímé vysokotlaké vstřikování paliva Common Rail, turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek a systém recirkulace výfukových plynů (EGR). Součástí systému dodatečné úpravy výfukových plynů je katalyzátor DeNOX a aktivní filtr pevných částic (Diesel Particulate Filter). Nový motor Paccar MX-13 Euro 6 se dodává ve verzích o výkonu 300 kW/410 k, 340 kW/460 k nebo 375 kW/510 k, při vysokém točivém momentu od 2000 do 2500 Nm, dostupném v širokém rozsahu otáček motoru (1000 až 1425 1/min). Prioritou při vývoji nové poháněcí soustavy bylo udržení spotřeby paliva na stejně nízké úrovni jako u motoru Euro V ATe, aniž by byla snížena spolehlivost a životnost a aniž by se zvýšily servisní náklady vozidla . Minimální předpokládaná životnost motoru je 1,6 milionu kilometrů.
Nízká provozní hmotnost
Snahou konstruktérů při vývoji nových vozidel je nejen splnění všech požadavků kladených na bezpečnost, hospodárnost a užitnou hodnotu, ale i dosažení co nejnižší vlastní hmotnosti. Nová, lehčí zadní náprava je navržena pro celkovou hmotnost vozidla do 44 tun. Pro snížení hmotnosti je odpružena systémem Stabilink, který zastává funkci příčného stabilizátoru a zajišťuje vysokou úroveň stability a vynikající ovladatelnost. Ke snížení hmotnosti přispívá také nová montážní deska točny tahače a nové skříně pro uložení akumulátorů. Zcela nové je řízení, které je uloženo na multifunkčním odlitku – převodka řízení tak nepotřebuje oddělený držák.
S cílem maximální efektivity se společnost DAF zaměřila na optimální rozvržení zbrusu nového podvozku. Klasická 90litrová nádrž AdBlue (volitelně 140litrová) je umístěna pod kabinou, zatímco akumulátory najdeme uvnitř rámu v zadním převisu. Sloučení systému DeNOx a filtru pevných částic do společné jednotky umožnilo použít palivové nádrže o objemu až 1500 litrů. Mezi další vylepšení patří nové zadní blatníky a nově řešený uzavírací spojovací příčník v zadní části rámu.
Komfort a bezpečnost
Díky nízkému uložení motoru a zvolenému systému chlazení zůstala podlaha kabiny prakticky ve stejné výšce jako u předchozích modelů. Díky tomu je zajištěn snadný přístup do kabiny a postačují k němu pouhé tři hliníkové schůdky. Nízká podlaha činí z kabiny XF Super Space Cab o celkovém prostoru větším než 12,6 m3 jednu z nejprostornějších kabin na trhu. Interiér modelu XF zahrnuje spoustu významných vylepšení. Nová sedadla Paccar s velkým rozsahem nastavení zajišťují dostatečné pohodlí. Nové je i zavěšení pedálů zvyšující citlivost ovládání pedálů.
Nový design se nevyhnul ani volantu a centrálnímu informačnímu panelu na přístrojové desce, který obsahuje nové funkční prvky a barevnou obrazovku. Čtení na velké obrazovce usnadňuje vysoké rozlišení obrazu. Manipulace s novými, přehledně umístěnými přepínači je nyní snazší díky jejich přeskupení dle funkce. Prodloužením spodní matrace (s tloušťkou 160 mm) na 2,20 metru posílila společnost DAF své čelní postavení na trhu, co se týče prostoru a komfortu pro spánek a odpočinek. Na zadní stěně kabiny se nachází také nový multifunkční panel s osvětlením a odkládacím prostorem. Součástí standardního vybavení je systém řízení stability vozidla (VSC), který pomáhá chránit před smykem a převrácením vozidla. Adaptivní tempomat (ACC), varování před kolizí (FCW), jakož i upravená brzdová soustava patří k novým prvkům zvyšujícím aktivní bezpečnost vozidla.
Také nové zavěšení budky, absorbující energii nárazu, je významným bezpečnostním prvkem, stejně jako zesílená kostra budky s předními a zadními deformačními zónami. DAF XF je jedním z prvních typů v kategorii nákladních vozidel, který (volitelně) nabízí techniku předních světel LED. Ta přináší velký světelný výkon, vyšší bezpečnost, jakož i dlouhou životnost a nižší spotřebu energie. Novinkou jsou také světla pro prosvěcování do zatáček, která svítí ve směru jízdy při otáčení a manévrování. Světla pro denní svícení (LED) zajišťují viditelnost v průběhu dne.
Elegantní vnější vzhled
Jedním z klíčových prvků, na který byl kladen důraz při vývoji nového vozidla, je aerodynamika. Přibyly tak nové boční „límce“, nárazníky, blatníky i nový střešní spoiler budky Space Cab. Výšku střešního spoileru může řidič rychle a snadno nastavit. Zcela přepracovány byly blatníky a nárazníky, jakož i deflektory na obou předních rozích kabiny, které navádějí obtékající vzduch a chrání tak zrcátka a kliky dveří před znečištěním.Nový vrcholný model společnosti DAF má elegantní vzhled díky novému designu s atraktivní a oku lahodící budkou. Maska chladiče s moderními prvky výrazně přispívá k optimalizaci proudění vzduchu, což zlepšuje aerodynamiku a chlazení motoru.Nárazník z pozinkované oceli, která zvyšuje jeho odolnost proti korozi, je rovněž navržen tak, aby přispíval ke snadnému obtékání vzduchu kolem kabiny a k motoru.
Celý článek v T&b 4/2012