Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » Nákladové indexy ČESMAD BOHEMIA pro 4. čtvrtletí 2007
Závěr roku 2007 přinesl autodopravcům, a nejen jim, v oblasti nákladů pouze samé špatné zprávy. Snad jen s výjimkou dalšího posilování koruny vůči euru, což je pro ně ovšem možná ještě větší problém na straně tržeb. Cena nafty předvedla další ze...
Závěr roku 2007 přinesl autodopravcům, a nejen jim, v oblasti nákladů pouze samé špatné zprávy. Snad jen s výjimkou dalšího posilování koruny vůči euru, což je pro ně ovšem možná ještě větší problém na straně tržeb.
Cena nafty předvedla další ze svých rekordů, když byla o zhruba čtyři procenta vyšší než ve čtvrtletí třetím, ale již téměř o 10 procent vyšší než v závěru roku 2006. V prosinci byla průměrná cena nafty bez daně v České republice o čtyři koruny vyšší než v lednu, což znamená nárůst 17,4 procenta.
4. čtvrtletí znamenalo také další posílení koruny vůči euru, když kurz byl 26,829 Kč/EUR. O další tři desetiny bodu vzrostly průměrné úrokové míry prodražující pořizování investic i provozní financování. Vysoké ceny pohonných hmot a zdražování základních potravin se promítly i do rostoucí míry inflace, za celý rok 2007 dosáhla průměrná meziroční míra inflace 2,8 procenta. Kromě již zmíněné ceny paliva se v celkovém indexu negativně promítlo i každoroční zhoupnutí vyplácených mezd, ovlivňující celkové náklady na řidiče (+5,6 % oproti 3. čtvrtletí). Položku opravy a údržba ovlivňují především dva ukazatele - inflace a vývoj mezd. Proto i v této položce došlo k poměrně výraznému nárůstu o 6,2 procenta.
Mezičtvrtletní nárůst indexu 3,7 procenta je jedním z nejvyšších v historii Nákladového indexu ČESMAD BOHEMIA a je dokonce vyšší než nárůst způsobený na počátku roku 2007 zavedením elektronického mýta v ČR.
Více na http://www.prodopravce.cz/upload/file/VHR/indexy_2007_4.pdf