Mýto ve středu zájmu
středa, 8. prosince 2010
Nedávno proběhla tiskem tato zpráva: „Společnost SkyToll, která provozuje satelitní mýtný systém na Slovensku, zaslala českému ministerstvu dopravy nabídku na provozování stejného systému také v Česku. Vedení společnosti uvedlo, že jejich nabídka je...
Nedávno proběhla tiskem tato zpráva: „Společnost SkyToll, která provozuje satelitní mýtný systém na Slovensku, zaslala českému ministerstvu dopravy nabídku na provozování stejného systému také v Česku. Vedení společnosti uvedlo, že jejich nabídka je o 1,2 miliardy nižší, než kolik chce konkurenční Kapsch.“
Záhy na to, 7. prosince 2010, se konala v pražském hotelu Grand Majestic Plaza tisková konference, na níž představitelé společností SkyToll a Siemens představili projekt, který by měl v dohledné době vyřešit zpoplatnění českých silnic I., II. a III. třídy pro nákladní dopravu. Na přednosti nabízeného systému, který umí pracovat jak v mikrovlnném, tak i v satelitním prostředí, ve svém příspěvku upozorňovali Matej Okáli, generální ředitel a předseda představenstva společnosti SkyToll a Karl Strasser, ředitel úseku Complete Transportation divize Mobility, Siemens Rakousko, viz foto.
Hlavním cílem tiskové konference tedy bylo co nejdříve prezentovat výhody nabízeného systému a dokázat, že je reálné během velmi krátké doby připravit a otestovat projekt na zpoplatnění více než 2150 km vybraných silnic I., II. a III. třídy a že satelitní systém nabízí řešení s nízkými investičními náklady.
Přípravné práce na projektu začaly 15. listopadu 2010. Pilotní test pokryl 196,7 km dálnic, 22,3 km silnic I. třídy, 22,5 km silnic II. třídy a 10,7 km silnic III. třídy. Jednotlivé typy silnic byly ohraničené křižovatkami a příslušné úseky byly zaneseny do digitální mapy, takzvaného GEO modelu, podle mýtného algoritmu. Průměrná délka úseku na silnících nižších tříd byla 0,98 km, což splňuje požadavek dopravců na spravedlivý výběr mýta.
Testovací jízda satelitního výběru mýta v České republice se uskutečnila 2. prosince 2010. „Pilotní projekt potvrdil, že satelitní technologie je jediným efektivním způsobem zpoplatňování silnic nižších kategorií, a to nejen v ČR. Toto řešení je nejvhodnější nejen po stránce technické, ale zejména finanční a časové. Čím dříve Ministerstvo dopravy České republiky vypíše tendr na zpoplatnění silnic nižších kategorií, tím dříve začnou silnice na sebe vydělávat,“ řekl Matej Okáli, generální ředitel a předseda představenstva společnosti SkyToll, a.s. Připomněl také, že rychlým zavedením satelitního mýta dojde k okamžité regulaci nákladní dopravy v regionech, kterou žádají čeští hejtmani a starostové.
„Palubní jednotka, kterou slovenský satelitní mýtný systém využívá, umí pracovat jak v mikrovlnném tak i satelitním prostředí, takže řidiči by při průjezdu Evropou mohli používat pouze jednu jedinou jednotku,“ vysvětluje Matej Okáli.
„Slovenské řešení umožňuje i tzv. přeshraniční interoperabilitu, což potvrdil pilotní projekt. Silnice nižších tříd nebudou obestavěny kontrolními bránami a výběr mýtného bude dle skutečného rozsahu pohybu vozidel na zpoplatněných úsecích,“ řekl Karl Strasser.
Jde o to, vystrašit dodavatele původního systému cenově výhodnější nabídkou? Jaké další kroky podnikne MDČR? Sledujte na stránkách T&b. Podrobné informace o „stavu českého mýta“ přineseme v mazagínu Truck&business 1/2011.