MÝTNÉ OD ROKU 2007
pátek, 14. dubna 2006
Česká republika se počátkem roku 2007 stane další zemí, která zavede elektronické mýtné. Základní podmínka ke spuštění stavby byla splněna podepsáním smlouvy s dodavatelem technologických služeb elektronického mýtného, společností Kapsch, na konci...
Česká republika se počátkem roku 2007 stane další zemí, která zavede elektronické mýtné. Základní podmínka ke spuštění stavby byla splněna podepsáním smlouvy s dodavatelem technologických služeb elektronického mýtného, společností Kapsch, na konci března.
Vyběr mýta pro nákladní vozidla a soupravy nad 12 tun by se měl rozběhnout s nástupem roku 2007. Zpoplatněnými úseky budou nejen dálniční úseky a Ministerstvo dopravy (MD) ujišťuje, že z jeho strany nedochází ke změnám při zavádění elektronického mýta v ČR. Na základě platné smlouvy s dodavatelem se připravuje realizace systému tak, aby bylo mýtné v ČR spuštěno k 1. 1. 2007.
MD není účastníkem sporu mezi neúspěšným uchazečem v tendru a Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Rozhodnutí o odkladném účinku této správní žaloby nebylo ministerstvu dopravy oficiálně doručeno a nemůže se tedy k obsahu tohoto rozhodnutí vyjádřit. Podle neoficiálních informací, které má ministerstvo k dispozici, odmítl Krajský soud v Brně návrh firmy Autostrade, aby se MD zdrželo plnění smlouvy o dodávce systému výkonového zpoplatnění. Zároveň soud konstatoval, že na rozhodnutí ÚOHS je třeba i nadále pohlížet jako na zákonné a věcně i procesně správné.
Vláda ČR v květnu 2004 rozhodla, že zpoplatní užívání vybraných pozemních komunikací těžkými vozidly (zpravidla se jedná o vozidla nákladní) výkonově, aby se uživatelé spravedlivěji a přímo podíleli na nákladech spojených s výstavbou, modernizací, údržbou a provozem významných silničních tahů. Výběr mýtného by měl být zajišťován plně automaticky a kromě dálnic a rychlostních silnic by se měl rozšířit i na vybrané silnice I. třídy. K tomuto rozšíření vedla zásadní okolnost, že Česká republika nemá kompletně dobudovánu síť dálnic a rychlostních silnic (zatím jich je v provozu cca 878 km a plánováno je přes 2 100 km). To znamená, že těžká dálková silniční doprava je ve směrech dosud nevybudovaných dálnic a rychlostních silnic vedena právě po výše uvedených silnicích I. třídy (rozsah předpokládaného výkonového zpoplatnění - zde). Zpoplatněním těchto tahů by měla ČR získat potřebné finanční prostředky na urychlené dobudování své páteřní sítě.