Motor Ford EcoBoost  |  Archiv 2006 - 2012  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » Motor Ford EcoBoost

Motor Ford EcoBoost

 
image1934

středa, 2. února 2011

Vývoj pohonných jednotek osobních i nákladních vozidel spěje k jednomu společnému cíli: Dosažení co nejlepší hospodárnosti provozu při zisku maximálního výkonu. Souběžně se zdokonalováním vznětového motoru, probíhá vývoj zážehového motoru, který...

 
Vývoj pohonných jednotek osobních i nákladních vozidel spěje k jednomu společnému cíli: Dosažení co nejlepší hospodárnosti provozu při zisku maximálního výkonu. Souběžně se zdokonalováním vznětového motoru, probíhá vývoj zážehového motoru, který zůstává na stránkách T&b popelkou. Tímto malým příspěvkem chceme tento nedostatek napravit a představit skutečně špičkový motor pocházející z motorárny Bridgend Engine Plant v britském Walesu.
Připomeňme, že zejména u nejmenších užitkových vozidel do 3,5 tuny celkové hmotnosti jsou benzinové motory běžné. Prakticky u všech výrobců nabízejících malá dodávková vozidla nechybí verze se zážehovým motorem, ať již máme na mysli typy Citroën Berlingo, Citroën Nemo, Dacia Logan Van, Fiat Doblo Cargo, Fiat Fiorino, Opel Combo, Peugeot Bipper, Peugeot Partner či Renault Kangoo, abychom vyjmenovali alespoň některé z typů, které lze objednat v „benzinové verzi“. Ale vraťme se k motoru Ford, který je jedním z nejzajímavějších a technicky nejvyspělejších na současném trhu. Nebudeme tentokrát hovořit o kilowatech (ty jdou „nastavit“ v závislosti na umístění motoru v konkrétním typu resp. modelu vozidla), ale o uspořádání motoru a zejména o zajímavém zařízením, které eliminuje „hvízdání“ turbodmychadla.

Motor EcoBoost 1,6 l je osazen vysokotlakým přímým vstřikováním paliva, které dávkuje benzín do každého válce v malých, precizně odměřených dávkách pod tlakem až 200 barů. V turbodmychadle s nízkou setrvačností je při vysokých otáčkách dosahováno teploty více než 900 stupňů Celsia.
Motory EcoBoost dosahují výkon a točivý moment mnohem většího agregátu, ale bez jeho velikosti, hmotnosti a spotřeby. Mají ovšem jednu drobnou nevýhodu.
Přeplňování turbodmychadlem nevyhnutelně připraví motor o jeho přirozený zvuk, zejména ve vyšších otáčkách. Sešlápnete-li plynový pedál v automobilu, jehož motor je přeplňován výfukovým turbodmychadlem, „hvízdání“ turba získá navrch nad jinými zvuky.

Konstruktéři ve Fordu vyzráli na tuto komplikaci instalací malého účinného zařízení, které můžeme označit jako sympozér zvuku (angl. sound symposer). Jde o akustické pouzdro, které v sacím traktu „sbírá“ zvuky o žádoucí frekvenci a přenáší je přímo do prostoru pro cestující. Technik Ralf Heinrichs vysvětluje: „Každý motor má svůj vlastní zvukový projev, který je definován jeho sací a výfukovou soustavou. Výfukový systém je zpravidla slyšet v nízkých otáčkách, zatímco ve vyšším rozsahu otáček dává motoru hlas spíše sání.

U přeplňovaných motorů je turbodmychadlo nedílnou součástí plnicí soustavy a maskuje zvuk sání, protože svistot rotujícího turbodmychadla je silnější. Potřebovali jsme znovu vytvořit vzrušující zvuk sání, proto naším zařízením zachycujeme oscilace motoru v sacím potrubí a přenášíme je přímo do kabiny, kde se ozývají ve formě žádoucího sportovního zvuku.“

Sympozér měří pouhých 60 x 50 x 40 mm a má čtyři vnitřní komory, dvě na straně motoru a dvě na straně výstupu. Komory jsou odděleny pohyblivou klapkou. Při prudké akceleraci narážejí pulsy generované v sacím potrubí na klapku a pootáčejí jí, přičemž vznikají zvukové vlny, přenášené do výstupních komor. Tyto pulsy jsou následně vedeny do prostoru pro cestující zvukovodem procházejícím přepážkou motorového prostoru.


 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz