Komfortní Volkswagen Multivan Highline 2,0
pondělí, 12. listopadu 2012
Lehká užitková vozidla jsou v poslední době stále ve větší oblibě. Jde-li o vozy kategorie M1/N1, pak kromě přijatelných provozních nákladů a nižší spotřeby ve srovnání s vozy vyšších kategorií nabízejí i další přednosti, např. jednodušší řidičský...
Lehká užitková vozidla jsou v poslední době stále ve větší oblibě. Jde-li o vozy kategorie M1/N1, pak kromě přijatelných provozních nákladů a nižší spotřeby ve srovnání s vozy vyšších kategorií nabízejí i další přednosti, např. jednodušší řidičský průkaz opravňující jejich řízení. Při výběru kandidáta pro naše testy jsme se zaměřili právě na tuto kategorii vozidel. Z pětice typů Multivan, Caravelle, Transporter, California a Business jsme k testu získali Multivan ve verzi Highline Bi TDI 4Motion s počtem ujetých kilometrů 2800. Během pětidenního testu jsme najeli 2500 km po evropských dálnicích a v městském provozu francouzské metropole. Jaký dojem v nás zanechala jízda po německých dálnicích s využíváním slušné výkonové rezervy, ale i komfort řazení při průjezdu pařížskými bulváry, na to odpovíme v našem testu.
Málokterý automobilový výrobce se může pochlubit tak pestrou škálou vozidel všech kategorií jako Volkswagen. V nabídce německé značky jsou jak malá osobní vozidla, tak i velké nákladní vozy z výrobních podniků po celém světě. Specifická jsou lehká nákladní, resp. užitková vozidla. Mnohá z vozidel určených pro dopravu osob mají za základ nákladní verzi s tuhou nápravou. Zadní listová pera bývají často u osobních verzí nahrazena vzduchovým pérováním. Multivan ovšem nabízí nezávislé zavěšení všech kol. V úpravě Highline, poskytuje skutečně vysoký jízdní komfort i při dálkových jízdách. Uvážíme-li, že poslední face-lift absolvoval Multivan v roce 2009, pak lze konstatovat, že byl skutečně úspěšný. Multivan je i po třech letech velmi atraktivním sedmimístným dostavníkem, který může směle konkurovat mladším vrstevníkům konkurenčních značek.
Bezpečnost začíná podvozkem
Multivan je standardně dodáván s celou řadou elektronických podvozkových soustav, které příznivě ovlivňují aktivní bezpečnost vozidla. Patří k nim: elektronický stabilizační systém (ESP) včetně brzdového asistentu a zařízení pomáhajícího při rozjezdech do kopce (Hill-Holder), protiblokovací soustava (ABS) či elektronický závěr diferenciálu. Sériově je vozidlo vybaveno systémem EDS, koly Neva 7J x 17 z lehkých slitin, pneumatikami 235/55 R 17 a plnohodnotným náhradním kolem. K prvkům pasivní bezpečnosti patří standardně šest airbagů v prostoru řidiče (boční, čelní, hlavové) včetně možnosti deaktivace airbagu spolujezdce. K dalším prvkům zvyšujícím komfort i bezpečnost řidiče i spolujezdců můžeme připočíst kromě tempomatu zejména mlhové světlomety se statickým přisvětlováním do zatáčky, elektronický imobilizér, elektrické ovládání oken u řidiče a spolujezdce, alarm s ostrahou vnitřního prostoru, houkačkou a senzorem reagujícím na naklonění vozu.
Znamenitý vnitřní komfort
Sedadlo řidiče a spolujezdce je výškově nastavitelné, posuvné a vybavené bederní opěrou. V řadě za řidičem jsou umístěna dvě samostatná posuvná otočná sedadla, multifunkční stolek se samostatnými vodícími drážkami, otočnou deskou a přihrádkami. Poslední řadu tvoří trojsedadlo se sklopným opěradlem s možností lůžkové úpravy. Velmi příjemné pro posádku jsou bodové svítilny a výdechy ve stropním panelu. Boční elektricky dálkově ovládané posuvné dveře vpravo i vlevo včetně servodovírání s dětskou pojistkou usnadňují pohodlné nastupování do zadních řad. Dámy za volantem i na místě spolujezdkyně jistě uvítají kosmetické zrcátko s osvětlením. V posledních teplých podzimních dnech jsme ocenili standardní třízónovou automatickou klimatizaci Climatronic. Řada prvků pro ještě větší zvýšení komfortu a bezpečnosti vozidla byla v testovaném vozidle dodána jako příplatková. Příjemným doplňkem, který oceníte zejména při dlouhodobém pobytu, ať již za volantem nebo na místě spolucestujících, je příprava pro mobilní telefon a multifunkční ukazatel „Plus“ s možností zapojení až třech mobilních telefonů. Dále otevírání zadních výklopných dveří zevnitř s vnitřní páčkou , dětskou pojistku, posuvné okno v pravých bočních dveřích, vodní přídavné topení se spínacími hodinami a dálkovým ovládáním, nasávání čistého vzduchu přes filtr s aktivním uhlím či tři plastové šuplíky pod trojlavicí (přístupné zepředu i zezadu) nebo odpadkový koš ve dveřích spolujezdce. Za příplatek je vozidlo důkladněji odhlučněno díky akustickému paketu zahrnujícímu kupř. čelní sklo se speciální povrchovou úpravou. Řidič má k dispozici multifunkční kožený tlustý volant pro obsluhu mobilního telefonu a rádia, dále barevný dotykový displej, parkpilot vpředu i vzadu, bi-xenonové světlomety s LED diodovým denním svícením či zařízení pro kontrolu poklesu tlaku v pneumatikách.
Manévrování bez problémů
Při manévrování oceníte zejména u dlouhé verze příplatkový parkpilot vpředu i vzadu. U testovaného typu s rozvorem 3000 mm jsme ocenili malý průměr zatáčení necelých 12 m. Jízdu po dálnici zpříjemňuje standardně dodávaný tempomat. Pochvalu zaslouží vynikající motor s vysokotlakým vstřikováním. V zimě přijde vhod příplatkové vodní přídavné topení se spínacími hodinkami a dálkovým ovládáním.
Pokusili jsme se uvést alespoň některé z užitečných doplňků výstroje a výbavy, ať již dodávané ve standardním provedení či za příplatek. Vyjmenovat všechny doplňky, které nám zpříjemňovaly cestu, by však zabralo místo pro sdělení dalších poznatků, o něž se chceme podělit. Souvisejí zejména se zvoleným pohonným řetězcem, symbolicky vyjádřeným ve specifikaci multivanu.
DSG 4Motion
Multivan, v jehož komfortní kabině jsme strávili několik desítek hodin a ujeli bezmála 3000 kilometrů, byl vybaven nejen pohonem všech kol (4Motion), ale i dvouspojkovou převodovkou. Své pocity z jízdy popisuje Gabriela Achtenová:
Dříve, než se zaměříme na jízdní dojmy, zmiňme, že za volant se musíme nejdříve „vyšplhat“. Pravda, pro řidiče nákladních vozidel běžná věc, řidiče zvyklé na osobní a SUV vozidla však překvapí vysoká poloha sedadla. Díky tomu ovšem neztrácíte „náklaďácký“ rozhled nad okolními vozidly. V některých okamžicích může výhled zakrýt mohutný A-sloupek. Příjemným překvapením je rychle řadicí dvouspojková převodovka a maximum momentu ležící v rozmezí nízkých otáček 1500 až 2000 1/min. Pokud se před ostatními neholedbáte prudkými rozjezdy na křižovatkách, tak vám bude takto naladěný motor vyhovovat. Je však jasné, že při 1500 1/min máte k dispozici ani ne polovinu maxima výkonu, tedy jakmile potřebujete větší výkon, sedmistupňová převodovka podřazuje, aby se motor udržel v otáčkovém režimu kolem a nad 2000 1/min. Překvapilo nás, že i když jsme mimo město jeli ustálenou rychlostí cca 90 km/h na rovině, převodovka volila VI. rychlostní stupeň, a nikoli úspornější VII. stupeň, který na jízdu bohatě postačoval. Velmi často jsme tedy využili funkci Tiptronic, posunuli volicí páku doprava, a zařadili vyšší rychlostní stupeň. Převodovka na náš požadavek okamžitě zareagovala. Pokud jsme se zapomněli a i s volicí pákou v poloze Tiptronic rychlosti přestali „řadit“, přepnulo se řazení převodovky do módu samočinného výběru stupně a my jsme nerušeně pokračovali v jízdě. Celkově se vozidlo s dvěma turby chová velmi kultivovaně. Díky druhému turbodmychadlu je vymazán turbo efekt, tedy momentová prodleva náběhu dmychadla. Na dálnici jsme si vyzkoušeli, že i rychlosti, kdy se ručička rychloměru šplhá k hodnotě 180 km/h, jsou možné a i s takto velkým vozem se cítíte bezpečně. Samozřejmě musíte být srozuměni s tím, že spotřeba paliva se pohybuje daleko za hranicí 10 l/100 km.
Se stopkami v ruce
Zajímalo nás, do jaké míry se lze spoléhat na údaje ukazatele ujeté vzdálenosti a na rychloměr. Největší úchylku +3,3 % jsme naměřili při „tachometrové“ rychlosti 110 km/h, což je hodnota naprosto vyhovující. Technický předpis nepřipouští záporné úchylky a v případě kladné hodnoty může být největší úchylka + 10 %.
Celý článek v T&b 4/2012