Kamiony objíždějí mýto přes jih Čech
pondělí, 2. dubna 2007
Silnice v jižních Čechách brázdí od ledna stále více kamionů. Především majitelé menších přepravních firem a dopravci z východní Evropy se vyhýbají placení mýtného na dálnicích a ve snaze ušetřit jezdí přes jihočeská města a vesnice. Nárůst dopravy,...
Silnice v jižních Čechách brázdí od ledna stále více kamionů. Především majitelé menších přepravních firem a dopravci z východní Evropy se vyhýbají placení mýtného na dálnicích a ve snaze ušetřit jezdí přes jihočeská města a vesnice. Nárůst dopravy, smog a hluk vadí zejména lidem žijícím podél frekventovaných silnic a starostům obcí, kteří se obávají toho, že bude hůř. Situaci by podle nich mohly zachránit obchvaty.
Za tři měsíce provozu mýtného si už řidiči našli trasy, kde se dá jízdou mimo placená místa ušetřit a přitom si moc nezajet. Spolu s nejrychlejší trasou po dálnici si mnoho z nich automaticky vyhledává náhradní souběžnou cestu. Před a někdy i během jízdy se pak podle aktuální situace rozhodují, kterou variantu zvolí. Jižní Čechy jsou přitom nejideálnější, v kraji není ani kilometr zpoplatněné silnice.
"Z našich zjištění je tento efekt patrný zejména ve směru východ - západ a obráceně. K dispozici však nejsou žádné relevantní údaje. Podle našeho odhadu se jedná o navýšení intenzity provozu v jednotkách procent," řekl vedoucí odboru dopravy jihočeského krajského úřadu Jiří Klása.
Například trasu Jihlava - Plzeň jezdí kamiony kvůli šetření přes Pelhřimov, Tábor a Písek. Pokud nepojedou po dálnici D5 do Prahy a pak po D1 až na Vysočinu ušetří několik set korun. Na dvouproudé silnici přitom stráví jen asi o 40 minut déle. "Když nemusím náklad doručit za každou cenu rychle a nejsou zácpy, tak jedu mimo placené silnice," uvedl jeden z řidičů českobudějovické firmy, který si nepřál být jmenován. Starosty obcí, do kterých kamiony ve snaze ušetřit míří, ale pohnutky autodopravců nezajímají. Až o třetinu odhaduje nárůst projíždějících kamionů městem po zavedení mýta starosta Sedlice na Strakonicku František Kopáček. Město leží na frekventované silnici I/20 z Plzně na Písek a denně jím projedou stovky nákladních aut. Především při příjezdu od Plzně se do obce někteří řidiči mnohatunových kolosů řítí i osmdesátikilometrovou rychlostí.
"V jednu chvíli jsme za sebou napočítali 22 tahačů. Zatím se naštěstí nestala žádná vážná nehoda. Už jsme ale řešili problémy s praskajícími domy podél silnice," řekl Kopáček.
Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia o problému ví, podle jeho představitelů ale situace není tak dramatická. S těžkým nákladem je údajně lepší jet po dálnici, protože vůz má daleko nižší spotřebu a navíc je to i pro autodopravce efektivnější.
"Odhadujeme, že placené úseky objíždí do deseti procent dopravců. Ostatním se to nevyplatí jak časově, tak i finančně," uvedl 1. viceprezident Česmadu Robert Krigar. Dodal, že situace by se neměla nijak rapidně zhoršovat. Vše vyřeší zpoplatnění silnic I. tříd, které se připravuje na příští rok. Řidiči se pak kvůli rychlejšímu doručení nákladu vrátí na víceproudé silnice.