Kabotáž v zemích EU se má omezit na tři jízdy
čtvrtek, 24. května 2007
Evropská komise zřejmě v nejbližší době navrhne rozsáhlou změnu kabotážního opatření pro silniční nákladní dopravu. Podle ní by měla být kabotáž (doprava mezi dvěma místy v cizí zemi) omezena v členských státech Evropské unie na tři jízdy. Poslední...
Evropská komise zřejmě v nejbližší době navrhne rozsáhlou změnu kabotážního opatření pro silniční nákladní dopravu. Podle ní by měla být kabotáž (doprava mezi dvěma místy v cizí zemi) omezena v členských státech Evropské unie na tři jízdy. Poslední ze tří jízd by musela být provedena v rámci sedmi dní po mezinárodní dopravě. Toto nové opatření komise navrhne a předloží v rámci změny nařízení o vstupu na trh a do podnikání v silniční nákladní dopravě. Kromě toho komise plánuje harmonizaci v postizích za porušování kabotážních pravidel. Tak by měl členský stát, ve kterém došlo k vystavení evropské licence dopravci, stanovit sankci také za přestupky ve třetích zemích. Uvažuje se o přechodném, částečném či úplném odebrání evropské licence nebo řidičského oprávnění. Má být rovněž možné sankcionovat vedoucí pracovníky dopravní firmy.
Harmonizovat se má rovněž kontrola vstupních kritérií pro činnost podnikatele v dopravě zboží. Komise chce členské země zavázat k cíleným akcím. Namísto systematického prověřování podniků silniční dopravy alespoň každých pět let, mají se častěji dostat pod lupu především „nápadné podniky“. Přitom za „rizikové podniky“ platí silniční dopravci, které se dopouštějí více porušení platných ustanovení. Patří sem nedodržování předpisů o dobách jízd a odpočinku, jakož i nařízení o technických kontrolách vozidel, hmotnostech a rozměrech vozidel nebo používání omezovačů rychlosti či digitálních tachografů. Komise v zásadě navrhuje zpřesnit a harmonizovat podklady pro průkaz finanční výkonnosti, odbornosti a spolehlivosti silničního dopravce.