Jarní zasedání IRU
středa, 6. května 2009
Počátkem dubna 2009 se uskutečnilo v Ženevě pravidelné jarní zasedání orgánů Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU. První den probíhalo zasedání Rady pro osobní dopravu a Rady pro nákladní dopravu. Druhý se uskutečnilo zasedání Valného...
Počátkem dubna 2009 se uskutečnilo v Ženevě pravidelné jarní zasedání orgánů Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU. První den probíhalo zasedání Rady pro osobní dopravu a Rady pro nákladní dopravu. Druhý se uskutečnilo zasedání Valného shromáždění. Českou republiku, přesněji řečeno Sdružení Česmad Bohemia, zastupovala na tomto významném fóru Michaela Havelková, jíž jsme požádali o rozhovor.
Čím Vás zaujalo úvodní vystoupení prezidenta Rady pro nákladní dopravu?
Na základě schválení programu jednání v úvodu Pere Padrosa, prezident španělského sdružení ASTIC, ve svém projevu konstatoval, že rok 2008 byl těžký kvůli palivové krizi, ale rok 2009 je daleko více problematický z důvodu globální ekonomické krize. Poptávka po službách dopravních společností se výrazně snížila, přístup k úvěrům je velmi složitý. Připomněl, že od 1. května 2009 dochází k uvolnění kabotáže pro nové členské země EU (nikoliv pro Rumunsko a Bulharsko).
Jak bylo konkrétně hodnoceno současné krizové období zejména v boji o snižování přebytku pracovních sil?
Zástupce anglického sdružení RHA Roger King informoval kupř. o výsledcích nedávného průzkumu mezi dopravci, ze kterého vyplývá, že se prodlužuje doba úhrady faktur od zákazníků, zpřísňují se podmínky pro úhradu paliv, řidičů je nadbytek, snižují se sazby za dopravu atd. Bylo osloveno 325 dopravců, u 2 % došlo ke zvýšení ekonomických aktivit, ale u 25 % došlo ke 41% snížení a u 9 % dokonce k 50% snížení aktivit. V základě dialogu s vládou se v Nizozemsku vytvářejí sociální projekty jako budování infrastruktury a výstavba veřejných budov, a tím je snižován přebytek pracovní síly. Ve Francii došlo k výraznému poklesu v zaměstnanosti v silniční dopravě a zároveň byly zvýšeny daně (eko-daň). Zástupce rumunského sdružení volal po zmrazení daní, což podpořilo i německé sdružení BGL. Zároveň zazněla slova varování před vládními opatřeními k podpoře nákupu nových vozidel bez příslušných záchranných programů. V Norsku došlo k malému počtu bankrotů dopravců, neboť dopravci mají ještě další ekonomické aktivity. Rada po této diskusi a dílčích úpravách ve statistických datech doporučila ke schválení Valnému shromáždění rezoluci IRU ke zmírnění dopadu ekonomické krize na silniční dopravu.
Celý rozhovor a další informace ze zasedání Mezinárodní unie silniční dopravy si přečtete v časopise Truck c business 2/09, který vyjde 29/5/2009.