Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » Incoma GfK k situaci v silniční autodopravě
Objem silniční nákladní dopravy, stejně jako prodej vozů kategorie N2 a N3, silně závisí na kondici ekonomiky. V uplynulých letech pod vlivem ekonomické recese došlo k poměrně dramatickému poklesu prodeje nových užitkových vozů, stejně jako k...
Objem silniční nákladní dopravy, stejně jako prodej vozů kategorie N2 a N3, silně závisí na kondici ekonomiky. V uplynulých letech pod vlivem ekonomické recese došlo k poměrně dramatickému poklesu prodeje nových užitkových vozů, stejně jako k poklesu výkonů silniční nákladní dopravy.
V polovině roku 2010 se dle aktuální analýzy provedené společností INCOMA GfK mezi více než 1000 dopravci v České republice začíná situace měnit k lepšímu, co se týká výkonů. Téměř 20% firem udává rostoucí zájem o spediční služby a rostoucí obrat i průběžný hospodářský výsledek. V kontextu s oživující se poptávkou se vyvíjí i postoj dopravních firem vůči ekologickým aspektům silniční dopravy – téměř polovina firem udává, že je pro jejich image důležité se chovat ekologicky, a další pětina připouští, že se musejí soustředit na ekologické chování kvůli požadavku svých zákazníků.
Trh nákladních vozidel: blýskání na časy
Trh nákladních automobilů se v ČR prudce propadl, když podle údajů Svazu dovozců automobilů poklesl o více než 50% oproti roku 2007, měřeno počtem prodejů v období leden až červenec příslušného roku. Potvrzuje tak svůj cyklický charakter, silně závislý na kondici ekonomiky a zejména na očekávání a důvěře v ekonomický růst.
Dle výsledků aktuální analýzy Trucks & Vans 2010 se situace začíná obracet k lepšímu, což jistě potěší nejen importéry nákladních vozů, ale i výrobce a dovozce návěsů, pneumatik a dalších výrobků spojených s odvětvími, v nichž jsou nákladní a užitkové vozy s celkovou hmotností nad 3,5 t využívány. Téměř 2/3 firem z těchto odvětví již považují situaci za stabilizovanou a neočekávají, že by v dalších třech letech docházelo k redukci jejich vozovách parků. Naopak více než 20% firem předpokládá, že budou své vozové parky rozšiřovat a obnovovat, 5% firem dokonce předpokládá růst parku o více než 20%.
Analýza potvrdila, že nejvíce byly v nedávných letech zasaženy firmy střední velikosti, provozující flotilu mezi 6 a 10 vozy – u těchto firem je i nadále očekávání nejméně optimistické.
Ilustrační foto