I-See šetří naftu  |  Archiv 2006 - 2012  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » I-See šetří naftu

I-See šetří naftu

 
image2117

čtvrtek, 28. června 2012

Výrobci nákladních vozidel se snaží nalézat nová řešení, která by snížila spotřebu paliva. Jedním ze způsobů je využití kinetické energie vozidla k jeho pohonu. Společnost Volvo Trucks vyvinula novinku: systém I See pracuje jako autopilot –...

 
Výrobci nákladních vozidel se snaží nalézat nová řešení, která by snížila spotřebu paliva. Jedním ze způsobů je využití kinetické energie vozidla k jeho pohonu. Společnost Volvo Trucks vyvinula novinku: systém I See pracuje jako autopilot – zabezpečuje automatickou změnu převodů s ohledem na zvlnění terénu, což vede ke snižování spotřeby paliva.

K systému I-See je připojen snímač náklonu na převodovce, který dodává informace o topografii cesty. Skutečnost, že systém není závislý na mapách, jej činí spolehlivějším, protože vždy má ty nejaktuálnější informace. Systém I See si může pamatovat až 4 000 terénních nerovností, což odpovídá ujeté vzdálenosti přibližně 5 000 kilometrů.

„I See je autopilot spojený s tempomatem nákladního vozidla, který zajišťuje a řídí řazení rychlostních stupňů, přidává plyn a brzdí na svazích a zajišťuje, aby to vše probíhalo s nejvyšší možnou úsporou paliva. Systém I See maximálně využívá jízdy na volnoběh, takže na určitých úsecích trasy se nespotřebovává téměř žádné palivo,“ vysvětluje product manager společnosti Volvo Trucks Hayder Wokil.

„Tímto způsobem lze spotřebu paliva snížit až o 5 %. Údaj vychází z výsledků simulací na běžných vozovkách. Systém I-See vyžaduje používání tempomatu. Máme zjištěno, že řidiči tempomat využívají v průměru polovinu doby jízdy. Pro běžný provoz nákladního vozidla, které najede 140 000 kilometrů ročně s využitím systému I-See, to znamená úsporu asi 1 000 litrů paliva za rok. To je pro dopravní společnost z hlediska její profitability významný rozdíl,“ říká Hayder Wokil.

Největší efekt na malých kopcích
Pro maximální využití kinetické energie provádí systém I-See šest různých činností. Nejdůležitějšími z nich jsou akcelerace do kopců, zajištění jízdy na nejvyšším převodovém stupni co nejdéle, jízda v režimu volnoběhu při jízdě ze svahu. Při tom všem využívá hmotnosti vozidla jako pohonné síly. „Systém I-See pracuje nejlépe ve zvlněném terénu. Při mírně dlouhých a strmých svazích zabezpečuje to, že můžete jet na dlouhých úsecích pouze ve volnoběhu bez využití akcelerace motoru,“ vysvětluje Anders Eriksson, který je odpovědný za vývoj systému I See.

„Specialitou našeho systému je právě schopnost využívat volnoběh v nejvyšší možné míře,“ dodává. Pokud jede nákladní vozidlo v tomto režimu, nespotřebovává prakticky žádné palivo. Pro zajištění jízdy na volnoběh je však zapotřebí spousta dat. „To klade velké nároky na přesnost odhadu terénu. Například potřebujete vědět, jestli vaše rychlost na příštím úseku trati poklesne, nebo stoupne. Změna terénu o pouhých několik procent může být rozhodujícím faktorem,“ objasňuje Anders Eriksson.

Dalšími faktory, jejichž vliv je rovněž sledován, jsou odpor vzduchu a hmotnost nákladního vozidla. Souhrnně řečeno, systém musí hlídat a vyhodnocovat velké množství informací.

„Systém I-See napodobuje styl jízdy dobrých řidičů. Ti běžně využívají kinetickou energii vozidla, včas akcelerují a předcházejí zbytečnému řazení rychlostních stupňů. Mnoho z řidičů, kteří systém I See testovali, oceňují styl i komfort jízdy, který poskytuje,“ říká Hayder Wokil a pokračuje: „Na rozdíl od řidiče se I See nikdy neunaví, obdobně jako tempomat. To řidiči umožňuje, aby se více věnoval okolnímu provozu a dalším podmínkám cesty. Navíc není řidič tolik zatěžován. A čilý řidič je lepší řidič. To je věc, kterou víme zcela jistě.“

Anders Eriksson také zdůrazňuje, že nedochází pouze k úspoře paliva.
„Systém I See také například snižuje opotřebení brzd a pneumatik. A to je samozřejmě příznivé nejen pro životní prostředí, ale také pro úsporu financí přepravce.“

Systém I-See bude na trhu dostupný v roce 2013.

Ilustrační foto

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz